Media Markt en Saturn hebben de afgelopen negen maanden ongeveer evenveel verkocht als vorig jaar. 

De elektronicaketens, die samen onder de vlag van Media-Saturn vallen, wisten voor zestien miljard euro aan producten aan de man te brengen. De winst daalde daarentegen wel, zo maakte het internationale concern achter de ketens donderdag bekend.

Met zestien miljard euro ligt de omzet overigens wel 1,3 procent lager dan in dezelfde maanden van vorig jaar. Die daling is echter vooral het gevolg van de dure euro, zo stellen de bedrijven. Daardoor houden Media Markt en Saturn van hun omzet in vreemde valuta minder geld over, wanneer deze wordt omgewisseld naar euro's.

Boekjaar

Dat de verkoop niet is gedaald, is vooral te danken aan het derde kwartaal van het gebroken boekjaar. Tussen april en juni profiteerden de elektronicaketens van het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië en steeg de verkoop met bijna een procent op jaarbasis. De omzet in dat kwartaal bleef daardoor nagenoeg gelijk.

Wel zagen Media Markt en Saturn de afgelopen drie kwartalen hun bedrijfsresultaat dalen. De winst voor afdracht van belasting daalde met 8,4 procent naar 224 miljoen euro. Vooral reorganisatiekosten in Duitsland trokken een zware wissel op het bedrijfsresultaat.

Eind vorige maand werd bekend dat Saturn als merknaam zal verdwijnen in Nederland. Alle winkels krijgen voor het einde van dit jaar Media Markt op de gevel geschroefd.

Metro

Het Duitse detailhandelsconcern Metro, moederbedrijf van Saturn en Media Markt, verwacht dit jaar als gevolg van ongunstige wisselkoersen minder winst te maken. Dat meldde het bedrijf donderdag bij de presentatie van de cijfers van het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar.

In het kwartaalrapport spreekt Metro van een negatief effect op de winst door wisselkoerseffecten van ''tientallen miljoenen euro's'' op jaarbasis. In het derde kwartaal zag het bedrijf de nettowinst nog wel fors stijgen, tot 106 miljoen euro. Dit kwam vooral door het wegvallen van eenmalige kosten.

De omzet in het derde kwartaal daalde krap 3 procent tot 14,9 miljard euro. Het operationele resultaat bleef gelijk in vergelijking met een jaar eerder, op 276 miljoen euro.