PSA Peugeot Citroën heeft na drie jaar van verliezen winst geboekt dankzij de introductie van nieuwe modellen en forse kostenbesparingen.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de op een na grootste autofabrikant van Europa woensdag presenteerde.

De operationele winst voor eenmalige posten bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 477 miljoen euro, tegen een verlies van 100 miljoen euro een jaar eerder.

Een nettoresultaat over de periode gaf Peugeot niet. De omzet was met 27,6 miljard euro een fractie lager dan de 27,7 miljard euro een jaar eerder.

Het Franse concern, dat sinds de eerste helft van 2011 rode cijfers schreef, greep fors in om de malaise op de Europese automarkt het hoofd te bieden.

Terwijl de autoverkopen in Europa daalden tot het laagste niveau in twintig jaar, sloeg Peugeot de handen ineen met het Chinese Dongfeng om internationaal te groeien.

China

Het bedrijf stelde dat onzekerheid in opkomende markten en een traag herstel in de Franse automarkt tot de voornaamste risico's behoren voor de tweede helft van dit jaar. Peugeot handhaafde desondanks de verwachting dat de vraag naar auto's in Europa dit jaar 3 procent hoger zal zijn dan vorig jaar.

In China voorziet het bedrijf een toename van 10 procent. Daar staat tegenover dat de vraag in Latijns-Amerika naar verwachting met 7 procent daalt en in Rusland met circa 10 procent afneemt.