Particulierendienst Uber in Nederland illegaal

Uber gaat een beperkte groep Amsterdamse gebruikers laten meerijden in de auto's van particulieren. Eerder konden bij Uber alleen ritten in de auto's van professionele chauffeurs worden geboekt.

Bestuurders die ritten maken voor Uberpop, de dienst van Uber die het mogelijk maakt om mee te rijden met particulieren, zijn in het geval van een ongeluk niet verzekerd.

Dat laat de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel van het ministerie voor Infrastructuur, woensdag aan NU.nl weten.

Uberpop wordt sinds woensdag getest in Amsterdam. Particulieren kunnen zich aanmelden en na een keuring mogen ze passagiers meenemen. 

Daarmee concurreren ze met normale taxi's die een speciale vergunning hebben. Uberpop is ongeveer twee keer zo goedkoop als een normale taxi.

De dienst is in Nederland echter illegaal, zo oordeelde de Inspectie. Er zal streng worden gehandhaafd tegen particulieren die meedoen. Zij worden gezien als zogeheten snorders.

Uber laat weten dat het gewoon doorgaat met de test van Uberpop in Amsterdam, omdat de dienst meerijden zou betreffen en geen taxivervoer. Dit zegt het bedrijf in een reactie tegenover NOS.

Boetes

Snorders kunnen aanvankelijk een boete van 4.200 euro krijgen en bij herhaling een van 10.000 euro, tot een maximum van 40.000 euro. Ook kan de auto in beslag worden genomen.

Ook Uber zelf is met Uberpop volgens de Nederlandse overheid illegaal bezig. Tegen het bedrijf wordt een proces verbaal opgemaakt.

Nieuwe wet

"Innovatieve ontwikkelingen, zoals de taxidiensten van Uber, worden meegenomen in de evaluatie van de Taxiwet. Die evaluatie vindt dit vanaf dit najaar plaats", aldus een woordvoerder. "Of die evaluatie leidt tot veranderingen in de wet- en regelgeving moet blijken uit de evaluatie zelf."

In diverse Europese en Amerikaanse steden werd Uberpop eerder al verboden. De Nederlandse Eurocommissaris Neelie Kroes sprak zich toen juist uit voor innovatieve diensten als Uber.

Onverzekerd

Bestuurders die toch ritten maken voor Uberpop zouden bovendien onverzekerd zijn. Dat zeiden verschillende verzekeringsexperts tegenover NU.nl. "Waar iedereen aan voorbij gaat is dat je als particulier niet verzekerd bent als je betaald passagiers vervoert", zegt Cor Merkelbag van Taxiverzekering.nl.

Woordvoerder Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars zegt dat veel autoverzekeringen inderdaad geen commerciële ritten dekken. 

Schade

Volgens Univé is de schade van de bestuurder van een Uberpop-auto niet gedekt, maar wordt de schade van passagiers onder hun autoverzekering wel vergoed. "De schade aan derden is gedekt, zowel de materiële schade als letselschade."

Verzekeraar Delta Lloyd stelt dat zijn verzekeringen "alleen in particuliere hoedanigheid" dekking bieden. ING stelt op zijn website dat afnemers van zijn autoverzekering niet verzekerd zijn "tijdens gebruik als taxi, lesauto of commercieel goederenvervoer". 

Woordvoerder Ronald van Buuren van ING noemt Uberpop "een grijs gebied" en raadt bestuurders aan om contact op te nemen met hun verzekeraar. "Onze particuliere autoverzekering is in principe alleen geschikt voor particulier gebruik. Als mensen van plan zijn om min of meer een taxibedrijf te beginnen, dan is dat iets heel anders." Volgens Van Buuren is ook de dekking van passagiers onzeker.

Dekking

Uber Nederland spreekt de uitspraken van verzekeraars tegen. "Passagiers die gebruik maken van Uberpop zijn altijd verzekerd", aldus het bedrijf in een verklaring aan NU.nl.

"De verplichte verzekering van bestuurders moet altijd uitkeren. Indien nodig is Uber betrokken bij de afhandeling van een verzekeringsincident." Volgens experts is het inderdaad gebruikelijk dat verzekeraars na een ongeluk uitkeren, maar kunnen zij hun vergoeding terugvragen als blijkt dat niet aan de voorwaarden is voldaan.

Uber gaat niet in op de vraag of ook de bestuurder verzekerd is bij schade. Het bedrijf spreekt alleen over vergoedingen voor passagiers.

TCA

De Taxicentrale Amsterdam reageert woensdag sceptisch op de lancering van Uberpop. "Ze proberen iets te doen, een product in de markt te zetten, dat verboden is", aldus directeur Richard van der Veen.

Uber heeft eerder erkend dat het aanbieden van particulier taxivervoer onder de huidige Nederlandse wet niet toegestaan is, maar zei woensdag dat de wet is verouderd en waarschijnlijk wordt gewijzigd.

Van der Veen is niet overtuigd door dat argument: "Als Uber zichzelf respecteert, dan zou ik die wetswijziging afwachten." Volgens hem werkt de Inspectie Leefomgeving en Transport juist hard aan het aanpakken van illegale taxichauffeurs, ook wel snorders genoemd. "Dan kan het toch niet zo zijn dat Uber zegt: 'De snorders kunnen zich hier melden.'"

Hij zegt erop te vertrouwen dat handhavende instanties zullen ingrijpen. "Ik maak me geen zorgen."

Gemeente

De gemeente Amsterdam, waar Uberpop voorlopig alleen nog wordt getest, is door het bedrijf niet van te voren geïnformeerd over de test. "Burgemeester Eberhard van der Laan en wethouder Pieter Litjens (Verkeer) onderzoeken nu wat dit precies betekent en hoe zich dit verhoudt tot het beleid en de inspanningen om de kwaliteit van de taximarkt in Amsterdam te verbeteren", aldus een woordvoerder in een reactie.

Uber: De opkomst van de populaire en controversiële taxi-app

Lees meer over:
Tip de redactie