Het jonge Chinese smartphonemerk Xiaomi zou Apple in zijn thuisland in marktaandeel hebben ingehaald, en staat nu op een tweede plaats.

Dat meldt onderzoeksbureau Kantar World Panel, dat maandelijks 15.000 mensen op hun smartphonegebruik ondervraagt.

In China zou Xiaomi tussen januari en mei van dit jaar goed zijn geweest voor 21 procent van de verkochte smartphones in dat land. Daarmee laat het Apple met 16 procent en het tevens Chinese Huawei met 10 procent achter zich.

Overstappers

Samsung was in de eerst helft van dit jaar met 23 procent van de verkochte smartphones nog nipt de grootste in China. Volgens Kantar stappen veel Chinezen over naar het jonge Xiaomi, dat bekend staat om zijn relatief betaalbare smartphones. Zo zou 70 procent van de nieuwe Xiaomi-gebruikers zijn overgestapt van een ander merk.

Door het lagere prijspunt van de telefoons van Xiaomi zou Apple volgens Kantar echter weinig last hebben van de concurrentie. Minder dan 5 procent van de huidige Chinezen met een Xiaomi-toestel stapte over van een iPhone. Vooral Samsung en lokale merken als Huawei, ZTE, Lenovo, Coolpad en Oppo merken tegenstand van Xiaomi.

Volgens Kantar had 17 procent van de Xiaomi-gebruikers voorheen een telefoon van Samsung, en komt 21 procent van een telefoon van één van de vijf Chinese merken. Nog eens 18 procent van de huidige Xiaomi-gebruikers had voorheen een Nokia-toestel.

Loyale gebruikers

Ondertussen is 20 procent van de Xiaomi-gebruikers al loyaal gebruiker, en kocht meermaals een toestel van het merk. Kantar schat in dat dit percentage loyale klanten alleen maar zal toenemen in China.

Het eerste toestel van Xiaomi werd in augustus 2011 verkocht, sindsdien wint het merk marktaandeel met betaalbare telefoons die vaak in enkele minuten zijn uitverkocht. Vorige week onthulde Xiaomi zijn nieuwste smartphone.

Xiaomi onthult nieuw vlaggenschip Mi 4