De tabletmarkt is in het tweede kwartaal van 2014 met 11 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Vooral kleine fabrikanten doen goede zaken.

Dat meldt onderzoeksbureau IDC vrijdag. In totaal werden er 49,3 miljoen tablets verkocht. Dat was iets minder dan in het eerste kwartaal van 2014.

Apple blijft ondanks de afnemende iPad-verkopen de grootste tabletmaker, met 13,3 miljoen verscheepte exemplaren en een marktaandeel van 26,9 procent.

Samsung hield het aantal verkopen stabiel op 8,5 miljoen, goed voor 17,2 procent van de markt.

Groei

Andere fabrikanten weten geen groot deel van de markt te grijpen. De top 5 wordt afgemaakt door Lenovo met 4,9 procent, Asus met 4,6 procent en Acer met 2 procent.

44,4 procent van alle wereldwijd verkochte tablets is echter afkomstig van andere, kleinere fabrikanten. Dat aandeel is nog nooit zo hoog geweest. 

De groei van de tabletmarkt is in 2014 flink afgenomen. In het eerste kwartaal was er zelfs sprake van een krimp. IDC wijt dat aan het feit dat mensen hun tablet langer dan verwacht gebruiken, zonder een nieuwe te kopen. Ook worden er nog weinig tablets voor zakelijk gebruik verkocht. De onderzoekers verwachten dat de markt in de tweede helft van 2014 weer zal aantrekken.