De reorganisaties die bij technologiebedrijf HP hebben plaatsgevonden, waren noodzakelijk om een belangrijke innovatieslag te maken.

Dat zegt Rob Idink, country manager Printing and Personal Systems bij HP, in een interview met NUzakelijk.

Bij HP Nederland werden sinds 2012 meer dan zeshonderd banen geschrapt. Deze kostenbesparingen waren nodig om een "turnaround" in te zetten, legt Idink uit. "Er wordt in onze markt enorm snel en veel geïnnoveerd. Bij HP heerste het besef dat we een belangrijk veranderingstraject moesten doorlopen."

Om extra geld vrij te spelen voor innovatie moesten de kosten omlaag. Om dat te bereiken, moest de organisatie eenvoudiger worden gemaakt, legt Idink uit. "We hebben nu minder managementlagen en een gereduceerd personeelsbestand."

De blauwdruk voor het veranderingstraject is afkomstig van de Amerikaanse ceo Meg Whitman. De voormalig topvrouw van eBay had bij haar aantreden in 2012 niet te kampen met een makkelijke erfenis.

Onder leiding van de Duitse ceo Léo Apotheker, die in 2010 de Amerikaan Mark Hurd opvolgde, kreeg HP te kampen met een aantal flinke financiële tegenvallers. Met name de overname van het Britse softwarebedrijf Autonomy zorgde voor een flinke strop.

Coolness

De noodzaak tot verandering groeide daarmee. Whitman stelde een vijfjarenplan op, waarin een aantal onderdelen in de IT-markt werd benoemd waar HP zich nadrukkelijker op gaat focussen. "In cloud computing, security, mobiliteit en big data zien we grote groeikansen dus daar gaan we ons nog meer op richten", verwoordt Idink die visie.

Het komend jaar investeert HP bijvoorbeeld 750 miljoen euro extra in clouddiensten. "We willen daar goed 'voorgesorteerd' staan." 

Om dat doel te bereiken is een andere samenstelling van het personeelsbestand noodzakelijk. Idink: "Op de gebieden waar we nu nadrukkelijk op inzetten komen er weer nieuwe functies bij."

De innovatieslag is ook nodig omdat de markt van consumentenelektronica bijzonder snel geëvolueerd is. Met name het belang van design is volgens Idink toegenomen. "De gevoeligheid voor 'cool products' heeft een enorme vlucht genomen. Mensen zijn steeds vatbaarder voor het uiterlijk van een apparaat."

HP staat op de consumentenmarkt vooral bekend om haar degelijkheid. De afgelopen drie jaar heeft het bedrijf er veel aan gedaan om aan 'coolness' te winnen, zegt Idink. "De urgentie om op dat vlak aan te haken was hoog en daar hebben we veel energie in gestoken."

Tablets

HP is in Nederland marktleider op het gebied van pc’s, maar juist die markt had de afgelopen jaren te lijden onder de snelle opkomst van tablets. Idink vindt niet dat HP te lang heeft gewacht de tabletmarkt te betreden. "Het voordeel is dat we hebben kunnen kijken wat op die markt wel en niet werkt. Die kennis nemen we mee bij de ontwikkeling van onze nieuwe producten."

Hoewel nu meer wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van mobiele devices gaat HP zich niet minder prominent op de markt voor desktops begeven, zegt Idink. "We zien ook in die markt nog veel groeimogelijkheden. Mensen zullen altijd behoefte blijven houden aan verschillende apparaten. Ook op desktopgebied is er een evolutie gaande. Het gaat erom dat je ook in die markt innovatief bent en daar investeren we veel in."

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe productstrategie is klanten een zo breed mogelijk scala aan producten aan te bieden, zegt Idink. "De tijd dat er een standaard notebook op de markt komt is voorbij. We willen klanten binnen ons portfolio kunnen laten kiezen voor verschillende apparaten, in verschillende kleuren, met verschillende besturingssystemen en in verschillende prijscategorieën."

Ook in het feit dat de zakelijke en consumentenmarkt steeds verder naar elkaar toetrekken ziet Idink mogelijkheden voor HP. "Onze kracht is dat we een allround IT-bedrijf zijn. We zijn groot op de zakelijke- en consumentenmarkt en halen naast computing ook veel omzet op de markt voor print, infrastructuur en software. Aan alle soorten partijen kunnen we dus een goede propositie bieden."