Luchtvaartmaatschappijen, en daarmee uiteindelijk ook reizigers, moeten fors meer gaan betalen voor het gebruik van de Londense luchthaven Heathrow. 

Dat zegt de nieuwe topman van het luchthavenbedrijf, John Holland-Kaye, in een dinsdag gepubliceerd interview met de Britse krant Financial Times.

Heathrow wil uitbreiden met een derde start- en landingsbaan. Om de investering daarin van naar schatting 17 miljard pond (21 miljard euro) terug te verdienen, moeten de tarieven met mogelijk zo'n 20 procent omhoog, aldus de dinsdag aangetreden topman. Of dat mag, bepaalt de toezichthouder CAA.

Met zijn pleidooi voor een flinke tariefsverhoging ligt Holland-Kaye meteen al op ramkoers met de luchtvaartmaatschappijen. Die vinden dat de belangrijkste Britse luchthaven nu al veel te duur is.

Grootste klant British Airways reageerde dan ook kritisch. ''Heathrow is al het duurste luchtvaartknooppunt ter wereld. De tarieven zouden eerder omlaag moeten gaan dan omhoog'', aldus moederbedrijf IAG.

Capaciteit 

Heathrow zit tegen de grenzen van zijn capaciteit aan. De Britse regering heeft een speciale commissie aangesteld die moet bepalen hoe dat het beste kan worden opgelost.

Daarbij wordt niet alleen gedacht aan een derde baan voor Heathrow, maar ook aan de bouw van een hele nieuwe luchthaven of uitbreiding van een van de andere vliegvelden rond de hoofdstad.

De havengelden die luchtvaartmaatschappijen afdragen, zijn de belangrijkste bron van inkomsten voor Heathrow. Ze brachten vorig jaar zo'n 1,5 miljard pond in het laatje op een totale omzet van 2,5 miljard pond.