Ook op lange termijn blijven er kansen voor Nederlandse exporteurs naar Brazilië. Als de op drie na belangrijkste exportbestemming van Braziliaanse producten, speelt  Nederland voor Brazilië een belangrijke rol. 

150 miljoen euro
Nederlandse MKB-ondernemers zouden voor de WK-titel voor Oranje een investering over hebben van 150 miljoen euro. Het WK is belangrijk voor het zakendoen van Nederlandse ondernemers: het is voor 40 procent een aanknopingspunt in gesprekken.

WKnomie14
Twee derde vindt dat Oranje bijdraagt aan een positieve uitstraling van Nederland in het buitenland. Vooral cafés en supermarkten profiteren van het WK. Dit blijkt uit het tweede deel van ING #WKnomie14: een analyse van de economie van Brazilië, de kansen voor Nederlandse ondernemers en een onderzoek onder het Nederlandse MKB naar de impact van het WK-voetbal op het Nederlandse bedrijfsleven.

Belangrijke handelspartner
Nederland is een belangrijke exportpartner van Brazilië. Brazilië exporteerde in 2013 goederen ter waarde van 14,2 miljard dollar naar Nederland. Voedsel en brandstoffen zijn daarbij de belangrijkste producten. De omgekeerde stroom, Nederlandse exporten naar Brazilië, was in 2013 in totaal 3,7 miljard dollar waard. Naast brandstoffen zijn chemische producten hierin belangrijk. Deze belangrijke rol van Nederland heeft grotendeels te maken met de positie als doorvoerland naar de rest van Europa. 

Lange termijn
Naast de reguliere export naar Brazilië hebben Nederlandse exporteurs ook geprofiteerd van een toegenomen vraag naar hun producten en diensten in de voorbereiding voor het WK-voetbal, zoals kunstgras, verf en het moderniseren van luchthavens. Ook op de lange termijn blijven er kansen voor Nederlandse exporteurs. Zo wordt een snelle groei verwacht van industriële machines, voertuigen, en farmaceutische producten. Nederlandse investeerders zien ook kansen in Brazilië vanwege de enorme afzetmarkt en het arbeidspotentieel. Nederlandse investeerders hebben 16 miljard dollar geïnvesteerd in Brazilië.

Olympische Spelen
De verwachting is dat Nederlandse ondernemers ook kunnen profiteren van de Olympische Spelen in 2016. Er zijn zo’n 250 Nederlandse ondernemers actief in Brazilië. Dat zijn ook toeleveranciers uit de automotive, luchtvaart en scheepsbouw. Omdat veel bedrijven al eigen productiefaciliteiten in het land hebben geopend, zijn zij in staat om de hoge invoerrechten te omzeilen.

Cafés en supermarkten
Uit het onderzoek blijkt tevens dat circa 80% van de bedrijven aangeeft dat de hoeveelheid werk tijdens een WK gelijk is aan een reguliere periode. In de leisure sector heeft 35% van de ondernemers juist minder werk in deze periode. Bij restaurants daalt de omzet in de juni-maanden met een WK met bijna 5%. Voor cafés is er tijdens een WK wel een positief effect te zien op de omzetten. In één op de twintig Nederlandse bedrijven is er ook meer werk (en omzet) te doen tijdens een voetbaltoernooi, zoals bij electronicazaken en supermarkten. Het ING Economisch Bureau verwacht dat de bouwproductie lager ligt dan gemiddeld, zoals vaker bij een groot voetbaltoernooi.

Oranje is ING
ING heeft ervoor gekozen zich voor lange tijd te verbinden aan de KNVB en het Nederlandse voetbal: tot 2018. Om het Nederlandse voetbal echt verder te helpen wil ING een betrokken en actieve sponsor zijn die veel meer doet dan logo’s plakken en borden neerzetten. Van zo’n partnership profiteren de KNVB,  het Nederlandse voetbal en ook ING. ING wil kinderen met meer plezier laten voetballen, amateurclubs helpen gezond te blijven, het vrouwenvoetbal in Nederland naar een hoger plan tillen en Oranje dichterbij brengen: voor alle voetbalfans. Dat doen ze onder de vlag van: ‘Oranje is liefde voor voetbal, Oranje is ING’. Dit staat ook centraal in de WK-campagne van ING, waarvan de vraag ‘wat gaat het worden?’ het thema is. 

Meer informatie op www.ing.nl/voetbal.