Grote belangstelling voor internationaal ondernemen seminar

Nederlandse ondernemers doen overal ter wereld zaken. Om hun kans op succes te vergroten, biedt ING ze op veel vlakken ondersteuning. Dat daar behoefte aan is, bleek wel onlangs bij een ING-seminar in Den Haag.

Dat Nederland een echt exportland is, blijkt onder meer uit cijfers van het CBS. Circa 80% van ons bruto nationaal product wordt verdiend met handel naar andere landen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Robert-Jan Wijnhoud, ING-directeur MKB Den Haag-Westland, aan een volle zaal ondernemers een seminar gaf over internationaal zakendoen. De avond, georganiseerd in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) ging over het vergroten van je netwerk en kennis, naast internationale risico’s beheersen, internationaal cash management en financiering een van de vier pijlers van ING bij internationaal zakendoen.

Ideeën en risico’s
Een derde van de ondernemers in de zaal doet al zaken in het buitenland en de rest speelt met de gedachte. Al snel blijkt dat er bij beide groepen veel vragen leven. Ondernemen begint met een goed idee en die zijn er genoeg. Maar zodra je aan de uitvoering begint, loop je tegen een hoop kwesties en risico’s aan. Wat te denken van de huidige situatie in Oekraïne? Nederlandse ondernemers uit het Westland doen daar zaken en de politieke onrust heeft direct impact op de economie en op het zakenklimaat.

Marktscan
Een van de aanwezige ondernemers vertelt dat hij in India groepsreizen wil organiseren. Maar hoe kom je aan een betrouwbare zakenpartner in dit land als je er geen contacten hebt? De ING blijkt daarin een handig vertrekpunt. Robert-Jan Wijnhoud: “We hebben in 40 landen ING-kantoren en er zijn uitgebreide landen- en sectoranalyses beschikbaar. Wie zaken wil doen in bijvoorbeeld India hoeft dus niet zelf het wiel uit te vinden als het gaat om informatie over de economie, het politieke klimaat en de gebieden waar de kansen liggen.”

Vragen
Wet- en regelgeving blijkt ook een belangrijk topic bij de aanwezige ondernemers. Een van hen ontwerpt tassen en laat die produceren in China. Ze verkoopt vooralsnog alleen in Nederland, maar wil dit ook in andere Europese landen gaan doen. “Hoe zit dat met regels en contracten?” Een snel en simpel antwoord is er niet, maar ING-directeur Wijnhoud belooft er tijdens de borrel op terug te komen. Dat bewijst maar weer eens dat ook het informele deel een nuttige bijdrage biedt aan een netwerkbijeenkomst.

Netwerken
Tegen het einde van de bijeenkomst ontstaan er levendige gesprekken tussen de ondernemers. Ze inspireren elkaar met hun verhalen en ideeën. Zo vertelt Cheryl Tevreden dat ze Argan-olie verkoopt in het Verenigd Koninkrijk die zij inkoopt bij kleine boeren in Marokko. “Ik vind het belangrijk dat zij een goede prijs krijgen voor hun product.” De ondernemer naast haar, Marian van Exel, importeert al sinds 1995 handgemaakte cowboylaarzen voor mannen en vrouwen uit de USA en Mexico. “Zakendoen over de grens biedt ongelofelijk veel kansen, gewoon doen!”

Lees meer over ‘Internationaal ondernemen’

Tip de redactie