Verkoopsites voeren een 'huisdierenbijsluiter' in om te voorkomen dat via internet impulsief gezelschapsdieren worden aangeschaft.

De Dierenbescherming en het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren (LICG) constateren dat veel huisdierenleed wordt veroorzaakt door onnadenkendheid bij de aankoop. Internet vergemakkelijkt dat proces.

Het ministerie van Economische Zaken, de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en diverse dierenbeschermingsorganisaties hebben afspraken gemaakt met de marktleider onder de verkoopsites, Marktplaats. Deze roept collega-verkoopsites op het voorbeeld van een huisdierenbijsluiter te volgen.

In de 'week van het huisdier’ vraagt het LICG vanaf komende zaterdag aandacht voor het gemak waarmee in het internettijdperk dieren worden aangekocht. ''Te vaak moeten dieren die overhaast zijn aangeschaft na een tijdje alweer weg’’, zegt LICG.

De organisatie wijst op haar bijsluiter, die informatie geeft over de verzorging, het gedrag, de kosten van medische verzorging en voeding en de risico's van ziekten en erfelijke aandoeningen. Marktplaats neemt die over.

Gedumpt

De Dierenbescherming zegt dat huisdieren door impulsaankopen vaak snel worden gedumpt bij de dierenasiels. ''Er zijn geen aantallen op te plakken, omdat mensen soms ook allergie, onhandelbaarheid of een slechte financiële situatie als reden opgeven.''

Deze organisatie bepleitte de afgelopen maanden in gesprekken met de overheid zelfs een verbod op het aanbieden van huisdieren op verkoopsites, maar zo ver kwam het niet, mede door de zelfregulering.

Geen ding

Volgens Marktplaats zijn ''zowel baasjes als beestjes gebaat bij de juiste boodschap op de juiste plek’’.

Wie op de site op een aangeboden dier klikt, krijgt op de verkoopsite tal van waarschuwingen, zoals 'Een dier is geen ding. Maak van uw dier geen impulsaankoop’.

Marktplaats zegt alle tips en waarschuwingen te willen delen met andere websites. ''Dit gaat niet om concurrentie, maar om dierenwelzijn’’, zegt Jasper Teijsse van de verkoopsite.