NN, het voormalige Nationale-Nederlanden, wordt spoedig naar de beurs gebracht door ING. Wat ging er aan dit voornemen vooraf en hoe zit het met die naamsverandering?

Vandaag maakt ING bekend dat NN – Nationale-Nederlanden –snel naar de beurs in Amsterdam gaat.

Eind mei meldde het financiële persbureau Bloomberg op basis van ingewijden dat ING hoopt dat NN gewaardeerd wordt op 8 miljard euro en dat de beursgang 2 miljard euro opbrengt.

De NN Group is een bedrijf met 12.000 medewerkers in 18 landen. Samen bedienen deze medewerkers ruim 15 miljoen klanten.

Waarom gaat NN naar de beurs?
De beursgang is een rechtstreeks gevolg van de financiële crisis in 2008. ING, waar Nationale-Nederlanden onder valt, moest toen met miljarden overheidseuro’s overeind gehouden worden.

De Europese Commissie stelde als voorwaarde dat de bank zijn verzekerings- en vermogensbeheeractiviteiten zou verkopen.

Sommige bedrijfsonderdelen werden los verkocht. Zo bracht ING de Amerikaanse verzekeringstak onder de naam Voya naar de Amerikaanse beurs. Ook verschillende Aziatische bedrijfsonderdelen werden als apart bedrijf verkocht.

Toch blijven er nog heel wat af te stoten onderdelen over. Die vallen nu onder de paraplu van de NN Groep.

Het wordt dus een vergaarbak van activiteiten?
Zo zou je het eventueel kunnen zien. Nationale Nederlanden zelf valt er natuurlijk onder, maar ook het oude RVS Verzekeringen, ING Verzekeren Retail en ING Investment Management komen onder de vlag van NN Group.

Westlandutrecht Bank (WUB) wordt voor een groot deel ondergebracht bij NN, maar de hypotheken van WUB gaan naar ING.

De Japanse verzekeringstak, ING Life Japan, zou eerst als los onderdeel verkocht worden, maar omdat ING er geen mooie prijs voor kon krijgen, komt ook dit bedrijfsonderdeel bij NN terecht.

Is er interesse in het aandeel NN?
Daar lijkt het wel op. Zo wist ING begin mei in Singapore drie investeringsbedrijven te strikken om alvast 1,3 miljard euro in NN te steken.

Na de beursgang worden deze leningen (obligaties) omgezet in aandelen. Het gaat om leningen van RRJ Capital, Temasek en SeaTown.

Volgens analisten is het niet vreemd dat deze Aziatische investeerders geld steken in NN. Ten eerste krijgen ze zo toegang tot de Europese markten, die sinds kort weer groei laten zien.

En daarnaast geeft het ze de mogelijkheid om te profiteren van het feit dat in Azië, en dan met name in China, veel ondernemers nog onderverzekerd zijn. Japan zou dan als uitvalsbasis voor de rest van Azië kunnen dienen.

Nationale-Nederlanden is een naam die iedereen in Nederland kent. Hoe komt dat toch?
Ten eerste waarschijnlijk omdat Nationale-Nederlanden van 1988 tot 2009 – meer dan twintig jaar dus – hoofdsponsor was van het Nederlands elftal.

Maar ook is het bedrijf gehuisvest in een aantal markante gebouwen. De Haagse Poort in Den Haag bijvoorbeeld: een boogvormige constructie die over de A12 gebouwd is. En natuurlijk de Delftse Poort, naast het Centraal Station in Rotterdam. Tot 2009 was dat het hoogste kantoorgebouw in Nederland.

Overigens heeft Nationale Nederlanden sinds kort niet meer het exclusieve huurrecht op deze panden.

Het hoofdkantoor van NN zit nu nog in Amsterdam, maar volgend jaar verhuist men vanuit de hoofdstad naar de collega’s die nu al in de Haagse Poort zitten.

Consumenten kochten bij Nationale-Nederlanden simpele producten als inboedelverzekeringen en autoverzekeringen. Kan dat straks nog? Of gaat het bedrijf zich meer richten op bedrijven?
Ja, dat kan ook in de toekomst. Het huidige productaanbod van Nationale-Nederlanden blijft bestaan.

Verdwijnt de naam Nationale-Nederlanden met de beursgang van NN nu voorgoed uit het straatbeeld?
Nee, in Nederland blijft Nationale-Nederlanden - in ieder geval voorlopig - gewoon actief onder de naam Nationale-Nederlanden. Officieel moet de naam geschreven worden met verbindingsstreepje.

De holding (NN Group) gebruikt sinds enige maanden al wel de nieuwe merknaam. De officiële 'rebranding' van het bedrijf in alle landen zal even duren en gaat pas van start na de verzelfstandiging en de beursgang.

Buiten Nederland zal ING Insurance zijn naam veranderen in NN. ING Investment Management zal 'rebranden' naar NN Investment Partners. "Dit benadrukt de unieke propositie, maar valt duidelijk binnen dezelfde merkfamilie", aldus ING in een verklaring tegen NU.nl.