Dat maakte Brussel donderdag bekend. Tot 18 september heeft de commissie nu de tijd om zich over de plannen te buigen en met een eindoordeel te komen.

De nieuwe keten moet de concurrentie met internetaanbieders aangaan. 

1. Wat gaat er veranderen? 
D-reizen en VakantieXperts bundelen hun krachten en worden ondergebracht in de D-RT Groep, dat op zijn beurt weer onderdeel wordt van de Duitse Raiffeisen Touristik Group. Het Duitse concern had al een belang in VakantieXperts en neemt nu ook de rest van het bedrijf over.

RTG neemt bovendien een meerderheidsbelang in D-Reizen. De huidige eigenaren houden een minderheidsbelang. Het gaat om de familie Van den Broek, bekend van supermarktketen Dirk. 

De twee merknamen worden voortgezet onder de nieuwe eigenaar, met directeur van D-reizen Will van den Hoogen aan het hoofd. Ook 81 winkels van Globe en Thomas Cook vallen onder de nieuwe keten, maar zullen als merknaam verdwijnen.

Globe viel al sinds vorig jaar onder D-reizen, dat Globe uit de boedel van het failliete Oad kocht. De winkels van Thomas Cook zijn al sinds 2011 in Duitse handen. Het hoofdkwartier komt in Hoofddorp. 

2. Hoe groot wordt de nieuwe keten? 
Als de fusie is voltooid, zijn zo'n vijfhonderd van de ongeveer 1050 reisbureau's in Nederland in handen van D-RT. Raiffeisen Touristik Group heeft al 7500 reisbureaus verspreid over Nederland, Oostenrijk en Luxemburg.

De D-RT Groep verwacht een jaaromzet van zevenhonderd miljoen euro te kunnen halen, laat Van den Hoogen donderdag weten. 

Hoewel de keten ongeveer de helft van het totale aantal reiswinkels in handen krijgt, is er geen gevaar voor een te groot marktaandeel, denkt de Autoriteit Consument en Markt.

De toezichthouder heeft de partijen op bezoek gehad om de plannen door te nemen, maar gaat de fusie niet nader onderzoeken omdat de omzet onder de omzetdrempel uitkomt die de waakhond hanteert. De totale omzet van de Nederlandse reisbranche komt neer op ongeveer negen miljard euro. 

3. Waarom was de fusie nodig? 
De samenvoeging moet leiden tot grotere slagkracht bij beide bedrijven, bijvoorbeeld doordat het nieuwe concern groter kan inkopen dan voorheen. Daarnaast ontstaat een betere wisselwerking tussen on- en offlinediensten, zegt Van den Hoogen.

Daarmee willen de reisbureau's de concurrentie aangaan met bedrijven die geen fysieke winkels hebben. "Online is de toekomst", zegt Van der Hoogen, "maar door de combinatie met reisbureau's kunnen wij ons van internetbedrijven onderscheiden in reisbureauland." 

Volgens brancheorganisatie ANVR is de fusie een 'logisch gevolg in een veranderende markt', die door lager consumentenvertrouwen onder druk heeft gestaan. Daardoor en door de technologische ontwikkelingen van de laatste jaren is het voor veel bedrijven 'nodig om hun positie te bepalen', zegt een woordvoerder. "Dit is daarin een spannende nieuwe ontwikkeling".

Reisbureaus hebben te maken met stevige concurrentie van internetaanbieders en zagen klanten de afgelopen jaren minder vaak hun winkels binnenstappen omdat ze hun vakantie op internet boekten. 

4. Wat vindt de concurrentie? 
Concurrent TUI weerspreekt berichten dat D-RT met een omzet van zevenhonderd miljoen in een klap marktleider wordt na de fusie. "TUI draaide met merken als Holland International en Arke een totale omzet van 1,7 miljard euro per jaar in Nederland in 2013", zegt een woordvoerder.

TUI heeft, naast de activiteiten die D-RT ook ontplooit, nog een eigen vliegtuigmaatschappij (Arke Fly) en eigen hotels. De vergelijking in omzet is daarom niet gemakkelijk te maken. Onder de naam Arke heeft TUI 120 reisbureaus in Nederland, een stuk minder dan de vijfhonderd die D-RT binnenkort krijgt. 

TUI kiest voor minder reisbureaus vanwege de kosten die eraan verbonden zijn, maar wil consumenten wel de mogelijkheid bieden naar een fysieke winkel te stappen.

Net als D-reizen en VakantieXperts vindt TUI dat wisselwerking tussen on- en offline van groeiend belang is. "Je moet zijn waar de klant ook is", doelt de woordvoerder op de groeiende onlinemarkt. 

Angst voor een kleiner marktaandeel is er bij TUI niet. "De bedrijven bestonden al, voor ons zijn het dezelfde reisbureaus", aldus de zegsvrouw.