Dunkin’s Donuts opent binnenkort winkels in Nederland, Oostenrijk, België en Denemarken. De Amerikaanse keten wil haar aanbod mogelijk aanpassen aan deze lokale markten.

Dat meldt AP maandag. In de nieuwe afzetlanden wordt al gesproken met mogelijke franchisehouders. In Nederland wil de keten zich vooral gaan richten op vliegvelden, stations en stadscentra. Deze winkels moeten in 2014 of 2015 hun deuren openen.

Momenteel heeft Dunkin’ Donuts honderdtwintig vestigingen in onder andere Duitsland, Rusland, Spanje en Groot-Brittanië. Hoofd internationale ontwikkeling Jeremy Vitaro laat weten vertrouwen te hebben dat het bedrijf zijn Europese afzetmarkt verder kan vergroten. "Europeanen staan altijd erg open voor nieuw voedsel."

Toch geeft Vitaro aan dat het aanbod in de winkels soms wel degelijk wordt aangepast aan de lokale markt. "In Engeland hebben we pap in ons assortiment en in India bieden we bijvoorbeeld een curry-donut aan."

Apfelstrudel

Joost Kling, ondernemer in de voedselindustrie, betwijfelt of Dunkin’ Donuts in Nederland voet aan de grond krijgt. Hij denkt dat Nederlanders moeite zullen hebben de versgebakken donuts op waarde te schatten, omdat ze vooral de goedkope supermarktvariant gewend zijn.

Daarnaast voorziet Kling een lastige concurrentiestrijd met traditionele delicatessen als wafels, apfelstrudels en stroopwafels, omdat Europeanen hier cultureel gehecht aan zouden zijn.

Dunkin’ Donuts heeft na een geslaagde toetreding tot de Duitse markt juist vertrouwen dat hun producten in Nederland wel zullen aanslaan.

Tussen 1997 en 2000 had het Amerikaanse bedrijf al vestigingen in onder andere Utrecht, Amsterdam en Haarlem. Omdat het concern toen niet voldoende investeerders kon trekken moesten deze winkels binnen drie jaar sluiten.