Het is een "mythe" dat de Telegraaf Media Groep (TMG) bij de overname van Hyves in 2010 niet wist dat het sociale netwerk minder populair zou worden. Maar tussen de overname en de sluiting, eind vorig jaar, zijn wel kansen gemist.

Dat zegt Marc de Vries, voormalig ceo van Hyves en huidig hoofd van Twitter Nederland, in gesprek met NU.nl.

De Vries begon in 2007 bij Hyves en werkte er uiteindelijk vijf jaar lang. Toen het sociale netwerk in 2010 aan TMG werd verkocht voor 43 miljoen euro, was volgens hem al duidelijk dat het aan populariteit zou verliezen, mede door de opkomst van Facebook.

Volgens De Vries gingen de overnamegesprekken met TMG dan ook vooral over een toekomst voor Hyves met een gebruikersaantal dat 70 of 80 procent lager zou liggen. Op zijn hoogtepunt had Hyves zo'n 9 miljoen gebruikers.

Offline

TMG had vooral interesse in de overname om zijn kennis op het gebied van sociale media uit te breiden. "We wisten wel dat Hyves naar beneden zou gaan", zegt De Vries. "De reden waarom we Hyves bij TMG onderbrachten is dat er geweldige ontwikkelaars zaten." Zonder overname hadden die moeten worden ontslagen, aldus de voormalige ceo.

TMG schreef in 2012 ruim 36 miljoen euro af op de waarde van Hyves. De Vries: "Het had de moeite waard geweest kunnen zijn. Er zijn kansen gemist."

Toen Hyves offline werd gehaald en werd omgezet tot spelletjessite, in december 2013, had het sociale netwerk nog steeds tussen de 1 en 1,5 miljoen unieke maandelijke gebruikers. "Je kan op zich nog best leuke dingen doen met een website met 1,5 miljoen actieve gebruikers", zegt De Vries.

Twitter

Hij kreeg begin 2013 een baan aangeboden bij Twitter. Hij was toen echter net aangesteld tot hoofd digitale media bij TMG door topman Herman van Campenhout en wilde zich richten op zijn nieuwe baan. Maar enkele weken na het telefoontje van Twitter moest Van Campenhout het veld ruimen en kwam TMG volgens De Vries "in de wachtstand".

"Toen belde die headhunter [van Twitter] weer op en zei: 'Volgens mij liggen de kaarten nu anders.'" De Vries begon halverwege 2013 bij Twitter. "Die kans komt maar één keer voorbij, want er is maar één keer iemand die de eerste country manager van Twitter mag zijn."

Het voornaamste doel van Twitter in Nederland is om bedrijven te stimuleren het sociale netwerk in zetten voor marketingcampagnes, bijvoorbeeld door tweets tegen betaling bovenaan de timeline van gebruikers te plaatsen. Productontwikkeling gebeurt vanuit het hoofdkantoor in San Francisco.

Veiling

Volgens De Vries zijn advertenties op Twitter, zogenoemde uitgelichte tweets, doorgaans vele malen succesvoller dan andere soorten advertenties op internet.

Advertenties worden verkocht via een veilingmodel. De hoogste bieder betaalt 1 cent meer dan het op één na hoogste bod. Adverteerders betalen alleen als er een interactie plaatsvindt, dus bijvoorbeeld als de gebruiker op een link klikt, de tweet retweet, of het account van de adverteerder volgt.

Klachten

De gesponsorde tweets, die verschijnen als tweede tweet in de timeline van gebruikers, hebben wel geleid tot klachten. "Dat is logisch, want je had het eerst niet", zegt De Vries. "Maar als je vanavond televisie kijkt, dan zijn er weinig mensen die klagen dat er drie minuten reclame voor het Journaal zit."

Volgens De Vries is er in markten als de VS en Groot-Brittannië, waar al langer advertenties op Twitter worden getoond, door gewenning al gauw minder bezwaar tegen advertenties. Bovendien wijst hij erop dat uitgelichte tweets specifiek op gebruikers kunnen worden gericht die interesse hebben in een bepaald onderwerp.

Uit discussies in het productteam van Twitter blijkt uiteindelijk altijd dat de gebruiker voorop staat, zegt De Vries. "Als er discussies zijn in de trant van 'het is goed voor de winst maar misschien niet goed voor de gebruiker', dan is het niet eens een discussie", zegt hij.