Nederlanders die buiten de deur iets willen eten, kiezen steeds vaker voor een snelle hap. 

Terwijl veel duurdere restaurants en horecabedrijven moeite hebben het hoofd boven water te houden, neemt het aantal bedrijven in de zogeheten fastservicesector de laatste jaren gestaag toe.

Dat meldde horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners woensdag.

Het aantal zaken waar de consument snel een vette hap, ijsje of gezond broodje kan scoren, is in vijf jaar tijd opgelopen met bijna 6 procent.

Nederland telde eind vorig jaar bijna 10.700 zaken in deze branche, 572 meer dan begin 2009.

Vooral ijssalons rezen de pan uit tijdens de afgelopen jaren van economische achteruitgang. Ook de hoeveelheid andere speciaalzaken als shoarmatenten, lunchrooms en pannenkoekenhuizen zat in de lift.

Straatbeeld

Cafetaria’s en fastfoodrestaurants als hamburgerketens zijn nu wel minder in het straatbeeld terug te vinden. Vergeleken met begin 2009 nam hun aantal respectievelijk 1,6 en 3,5 procent af.

Volgens het bureau hangt die daling samen met de steeds grotere populariteit van gezondere snacks.

Verder hebben deze wat meer traditionele fastfoodverkopers last van verdringing door bijvoorbeeld lunchrooms en koffiespeciaalzaken die ook broodjes zijn gaan verkopen. Cafetaria's blijven met een totaal van ruim 4.800 zaken wel de grootste groep spijsverstrekkers in de fastservicesector.