Online winkel Bol.com breidt het assortiment uit met sieraden, horloges en zonnebrillen. Met meer dan 25.000 artikelen wordt het naar eigen zeggen de grootste sieradenwinkel van Nederland.

Dat maakt het bedrijf maandag bekend. 

Met het nieuwe tabblad 'sieraden en horloges' boort Bol.com een nieuwe markt aan waar volgens het bedrijf veel vraag naar is.

"We hebben marktonderzoek gedaan waaruit blijkt dat hier behoefte aan is. Daarnaast zien we ook dat klanten op onze site nu al zoeken naar deze artikelen", zegt marketingdirecteur Michel Schaeffer tegen NUzakelijk.

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat bijna zeven op de tien Nederlanders sieraden en horloges dragen. Een op de vijf Nederlanders, met name vrouwen, bezit zelfs meer dan vijftien stuks.

"Veel sieraden worden ook cadeau gedaan, vooral door mannen die iets voor hun partner kopen. Vrouwen kopen juist vaak iets moois voor zichzelf. Dat is een kans voor ons."

Vasthouden

Schaeffer kan zich voorstellen dat klanten de soms waardevolle producten willen vasthouden om het sieraad van alle kanten te kunnen bekijken en te passen. Om hieraan tegemoet te komen stelt Bol.com duidelijke foto's van de producten beschikbaar en levert het bedrijf extra informatie. 

Schaeffer: "We leggen in eerste instantie uit welke soorten goud en diamanten er zijn. Daarbij helpen we ook op individueel niveau met bijvoorbeeld een maatgids zodat je kan bekijken of een bepaalde ring aan jouw vinger past." 

Als klanten uiteindelijk toch niet tevreden zijn met de aankoop, kan het product binnen dertig dagen gratis worden geruild. Er worden vooralsnog geen tweedehands sieraden en horloges aangeboden.

Beveiliging

Ondanks de mogelije hoge waarde van sieraden, is Bol.com niet van plan om andere verpakkingen te gebruiken bij de verzending. "Wij hebben veel ervaring met het verzenden van producten, van grasmaaiers tot deodorant. Dure goederen worden bij ons al in een afgesloten ruimte verpakt." 

Voor de zekerheid worden sieraden en horloges met een dermate hoge prijs door Bol.com voor verzending verzekerd. Bij uitzonderlijk grote bedragen wordt de aankoop per koerier verstuurd en moet de ontvanger persoonlijk tekenen bij ontvangst.

Strategie

De uitbreiding past volgens de marketingdirecteur bij de strategie van Bol.com om een zo diep en breed mogelijk assortiment aan te bieden.

"Wij zijn begonnen als een online boeken- en entertainmentbedrijf, maar zijn inmiddels ook actief in een groot aantal andere markten. Wij geloven dat mensen meerdere categorieën fijn vinden", aldus Schaeffer.

Het bedrijf geeft andere winkeliers, ook zonder webwinkel, de mogelijkheid om hun sieraden, horloges en zonnebrillen via Bol.com te verkopen. De bestelling en betaling worden verzorgd door de online winkel, de verzending verloopt dan via de winkelier.

Dat geeft winkeliers de mogelijkheid om gebruik te maken van het bereik van Bol.com, daarvoor moeten zij in het geval van zonnebrillen en horloges wel een commissie van 15 procent betalen. Voor sieraden is dit 20 procent.