Het faillissement van muziekwinkelketen Free Record Shop was te voorkomen omdat er nog genoeg geld valt te verdienen aan fysieke muziekproducten.

Dat zegt Arthur ter Braak, eigenaar van entertainmentwinkel Fame.

Volgens de winkeleigenaar, die zelf muziek en filmgerelateerde producten verkoopt, is de ondergang van Free Record Shop niet te wijten aan een slechte markt.

Hij spreekt daarmee eerdere beweringen van investeringsmaatschappij Procures tegen. De eigenaar van Free Record Shop beweerde dat "de markt voor fysieke entertainmentproducten wederom sterk is gekrompen”. De markt zou bovendien niet meer aantrekken.

Positief

Ter Braak voelt zich gesteund door de cijfers van de muziekindustrie over 2013. In die periode steeg de omzet met 1,1 procent, het eerste positieve resultaat in twaalf jaar. Fame wil zelf op korte termijn vijf nieuwe winkels openen.

Streamingsdienten zoals Spotify hebben een groot deel van de muziekindustrie in handen, maar de fysieke markt beslaat alsnog ruim 58 procent, volgens Fame.  

"Door een combinatie van het juiste assortiment en veel bijzondere uitgaven, lage overheadkosten, gemotiveerd personeel met verstand van zaken en het toevoegen van beleving op de winkelvloer is er nog voldoende ruimte voor echte entertainmentwinkels in Nederland", aldus Ter Braak.