Nederlandse banken zoals ING en de Rabobank lossen weinig op met het introduceren van contactloos betalen, vindt John Lunn, global senior director van Paypal.

"Ik snap niet zo goed welk probleem het oplost. Het scheelt ongeveer twee seconden. Dat is geen probleem in mijn leven. Het is niet iets waar ik me als consument elke dag over druk maak”, zegt Lunn in gesprek met NU.nl.

De Nederlandse banken ING en ABN Amro introduceerden onlangs 'contactloos betalen’ door middel van de Near Field Communication-chip (NFC) in de pinpas, de Rabobank doet dat via de nfc-chip in de smartphone of via een nfc-sticker.

Door de nfc-chip kan er een bedrag van 25 euro worden betaald door de pinpas alleen even langs een apparaat te halen, zoals bij de OV-chipkaart.

Volgens Lunn is er nooit een probleem geweest met de pinpas dat de nfc-technologie oplost. "Het ergste aan winkelen is betalen. Niemand vindt dat leuk. Bovendien laten ze je ook nog eens in de rij staan, en dat nog minder leuk. Met nfc moet je nog steeds in de rij staan.” Lunn wil dat de portemonnee "in de cloud zit, niet in een broekzak."

Onzichtbaar

Paypal heeft er nooit een geheim van gemaakt geen voorstander te zijn van de nfc-technologie, en heeft de afgelopen jaren met name ingezet op technologieën die gebruikmaken van Bluetooth low energy (BLE).

In 2013 bracht het bijvoorbeeld Paypal Here naar Groot-Brittannië; een dongel waarmee ondernemers betalingen kunnen ontvangen via creditcards, pinpas en Paypal. In dat laatste geval hoeft er alleen contact gemaakt te worden door middel van Bluetooth LE. Andere landen, waaronder Nederland, zullen binnenkort volgen.

De betaaldienst wil met haar technologieën het hele afrekenen onzichtbaar maken: wanneer een klant een winkel in loopt, zou hij of zij moeten kunnen inchecken met zijn of haar telefoon, en kunnen afrekenen via een app.

“Dat klinkt misschien eng, maar je weet dat het gaat gebeuren en je krijgt direct een bonnetje op je telefoon. Het enige verschil is dat je niet door dat vervelende proces heen hoeft”, aldus Lunn.

Standaarden

Paypal werkt momenteel samen met andere grote techbedrijven aan standaarden voor biometrische wachtwoorden, zoals de vingerafdruk. Voor het betalingssysteem van Paypal bestaat echter niet zo'n standaard: als een klant wil betalen met Paypal, moet de winkel over dezelfde app beschikken. 

De nfc-chip daarentegen is wel ontwikkeld volgens een bepaalde standaard, waardoor er nu op treinstations contactloos kan worden betaald of de klant nu bij Rabobank, ING of ABN Amro zit. 

“Als je dit probeert te standaardiseren, ontwikkelt het product zich niet en ontstaat er geen groei. De reden waarom het tien jaar heeft geduurd voordat nfc werd geïntroduceerd, is omdat ze tenminste zes jaar hebben geruzied over standaarden”, zegt de global senior director van Paypal.

Volgens Lunn staan daar tegenover innovatieve startups en Paypal zelf. "Wij proberen de manier waarop mensen betalen totaal om te gooien. Ik denk dat standaarden op dit gebied juist beperken wat je wel en niet kunt doen."