ABN AMRO wil meer klanten uit de agrarische sector. Het marktaandeel zou wat betreft directeur agrarische bedrijven Pierre Berntsen moeten groeien van vijftien naar twintig procent.

 Dat zegt hij in een dinsdag gepubliceerd interview in De Telegraaf.

De bank raakte een paar jaar geleden een deel van zijn agrarische klanten kwijt toen van de Europese Commissie een deel van de mkb-klanten verkocht moest worden. Die kwamen vervolgens bij de Deutsche Bank terecht.

Doordat de Deutsche Bank twee jaar geleden aankondigde weinig potentie meer te zien in de mkb-klanten, is een deel van de agrariërs nu weer bij ABN AMRO teruggekeerd. "Onze kredietverlening in de sector neemt geleidelijk toe", aldus Berntsen tegen de krant.

Topman Gerrit Zalm zei onlangs op een bijeenkomst met agrarische klanten al dat de bank ruimte heeft voor kredietverlening. Volgens Berntsen is er geen beperking opgelegd ten aanzien van kredietverleningen aan boeren. "Het zal niet voorkomen dat we een financieringsaanvraag weigeren omdat we te weinig kapitaal hebben."

ABN AMRO heeft van oudsher geen grote positie in de primaire landbouw. Het grootste marktaandeel is weggelegd voor de Rabobank. Maar er is ruimte voor groei, zegt Berntsen.