KPN moet bepaalde persoonsgegevens afstaan aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven stelde vrijdag de toezichthouder in het gelijk in het conflict rond het verstrekken van de privacygevoelige informatie die ACM met KPN uitvecht, zo bleek vrijdag.

Een woordvoerder van KPN liet weten dat het bedrijf de uitspraak van het College van Beroep teleurstellend vindt, maar in dit geval de persoonsgegevens aan ACM zal afstaan. Dat betekent dat KPN niet de dwangsom gaat betalen die de waakhond eerder aan het telecombedrijf had opgelegd. KPN had in totaal 100.000 euro moeten betalen voor elke dag dat het de gegevens niet geeft, met een maximum van 1 miljoen euro.

Het telecomconcern bestudeert de uitspraak nog wel om te zien of er voldoende aanknopingspunten zijn om opnieuw de gang naar de rechter te maken voor een principiële uitspraak.

Namen

ACM heeft aan KPN eerder dit jaar onder meer namen en adressen van medewerkers en klanten gevraagd die volgens de toezichthouder van belang zijn in twee onderzoeken naar onder meer de manier waarop de tarieven bij het telecombedrijf tot stand komen.

KPN weigerde deze gegevens op schrift te verstrekken uit angst dat de informatie op straat zou kunnen komen te liggen. Wel bood het telecombedrijf aan ACM aan de informatie te verstrekken zonder de persoonsgegevens op schrift te stellen.

Tijdens de zitting zou ACM de vordering van de namen hebben gemotiveerd en hebben toegezegd zorgvuldig met de gegevens om te gaan. Het College van Beroep heeft nu besloten dat KPN wel degelijk de gegevens op schrift moet geven, zo liet een woordvoerster van het college weten.