Google wil Google Glass graag Glass noemen en probeert daarom het handelsmerk op het woord Glass vast te leggen. Vooralsnog zonder succes.

Dat schrijft the Wall Street Journal op basis van een aanvraag en afwijzing bij de U.S. Patent and Trademark Office (USPTO).

De zoekgigant heeft al het handelsmerk op 'Google Glass' in handen maar diende vorig jaar een aanvraag in om ook de merknaam 'Glass' in handen te krijgen.

De USPTO wees de aanvraag af omdat Glass te veel overeenkomsten zou hebben met bestaande of al aangevraagde handelsmerken waardoor consumenten verward zouden kunnen raken.

Bovendien is Glass volgens de instelling te algemeen en alleen beschrijvend. Apple wilde eerder al 'appstore' vastleggen, maar ook dat was te algemeen.

Media-aandacht

Google heeft inmiddels een brief teruggestuurd naar de USPTO, zo weet the Wall Street Journal. In de brief haalt het tientallen artikelen aan waarin naar Googles bril wordt verwezen met alleen de term Glass. Volgens de advocaten van Google zouden consumenten niet verward raken over wat Glass is omdat er al zo veel media-aandacht voor is geweest.

Bovendien zijn ze het niet eens met het argument dat Glass te algemeen en alleen beschrijvend is. De advocaten halen aan dat het frame en 'scherm' van Glass niet eens van glas zijn gemaakt maar van titanium en plastic. Glass is in het geval van Google eerder een verwijzing naar glasses, het Engelse woord voor bril.

OK Glass: Drie maanden met Googles bril in Nederland

Tien mythes over Google Glass, volgens Google