Google is van plan dit jaar met Youtube een groter deel van de reclame-inkomsten op tv in te nemen dan voorheen. Daarvoor voert het een aantal grote wijzigingen door.

Dat laten bronnen bekend met de plannen aan the Wall Street Journal weten.

Ten eerste wordt het voor adverteerders op Youtube mogelijk om een gegarandeerd bereik af te kopen. De reclame wordt dan net zo lang bij net zo veel verschillende video's getoond als nodig is om een bepaald percentage van de beoogde doelgroep te bereiken.

Deze manier van gegarandeerd bereik bestaat al veel langer op tv, maar op Youtube was de garantie ondanks verzoeken vanuit adverteerders nooit doorgevoerd.

Populairste video's

Daarnaast wil Youtube adverteerders gegarandeerd advertentieruimte geven bij de populairste video's in diverse categorieën zoals Beauty & Fashion, Comedy, Food, Music en Sport. Adverteerders die bereid zijn van te voren geld in te leggen krijgen gegarandeerd ruimte voor reclame bij de 5 procent populairste video's.  

Tot nu toe was het volgens the Wall Street Journal lastig adverteerders over te halen van te voren geld in te leggen omdat er zo veel online video-aanbod was dat er altijd wel ergens ruimte over bleef. Door de best bekeken video's te reserveren hoopt Youtube dit probleem op te lossen, aldus de bronnen.

Felbegeerd

De nieuwe plannen worden eind april officieel gepresenteerd en zijn nu al gedeeld met een aantal grote adverteerders. In die presentaties benadrukt Youtube volgens de bronnen dat de website een groot bereik heeft onder felbegeerde doelgroepen zoals mensen tussen de 18 en 34, die via tv-reclames moeilijker te bereiken zijn.

Youtube hoopt nu al veel geld binnen te halen voor de adverteerders in mei reclames gaan inkopen bij tv-zenders en hun budget veel kleiner wordt.

Omzet

Advertenties zijn de grote inkomstenbron bij Youtube, naar verluidt zorgde de videowebsite in 2013 voor 5,6 miljard dollar aan omzet. Dat zou neerkomen op ongeveer 11 procent van de totale omzet van Google, dat de videowebsite in 2006 kocht voor 1,65 miljard dollar.

De veranderingen in het advertentie-aanbod zijn mogelijk door de nieuwe meetmethode die de videowebsite in november doorvoerde. Daardoor zijn statistieken beter vergelijkbaar met tv-reclames.