Ondernemers in de maakindustrie moeten Azië niet alleen meer beschouwen als een aantrekkelijke productielocatie. Dat zegt Arnold Koning, Sector Manager Industrie bij ING. “Een land als China begint ook als afzetmarkt een erg interessante regio te worden.”

ING maakt jaarlijks de balans op hoe de kansen van ondernemers in de verschillende sectoren ervoor staan. Koning is dagelijks betrokken bij bedrijven in de industriële markten. “Een belangrijke tak van ondernemen, want de industrie vertegenwoordigt meer dan de helft van de toegevoegde waarde van onze export. Om de industrie goed te kunnen helpen, kijken we niet alleen naar overall statistieken, maar richten we ons heel specifiek op het traceren van kansen. ING heeft oog voor het ontstaan van opkomende markten.”

Voor dit jaar is hij positief gestemd over de mogelijkheden voor internationaal opererende ondernemers. Niet alleen omdat Duitsland volop kansen blijft bieden, maar ook omdat de wereldeconomie weer aantrekt. Koning: “Je ziet dat landen die een aantal jaren terug als een van de opkomende markten werden bestempeld, nu tot volle wasdom komen en meer kansen dan ooit gaan bieden. Het is zaak dat ondernemers die mogelijkheden erkennen en hun verkoop-  en productiekanalen daar op aanpassen.”

Grotere toplaag en middenklasse

Koning heeft het over Azië en Zuid-Amerika, die driekwart van de zogenaamde BRIC landen vertegenwoordigen. “Met name in Brazilië en China zie je dat er een toplaag van rijke mensen en een brede middenklasse ontstaat. Daardoor zijn de landen niet alleen meer interessant als een producerende, maar ook als consumerende regio.”

Natuurlijk zullen ondernemers in het buitenland meerwaarde moeten leveren, want in Azië en in Zuid-Amerika wemelt het inmiddels van de bedrijven die de consument bedienen. “De standaard van wat ze leveren, is absoluut verbeterd de afgelopen jaren”, zegt Koning. “Maar kwalitatief valt er nog altijd veel te winnen. Nederlandse bedrijven hebben meer kennis en technologie in huis en kunnen problemen verhelpen die hoogwaardige oplossingen vereisen. Ik denk dan aan de machinebouwers en toeleveranciers in onder meer de food- en agrowereld.”

Goed beginnen

Om goed voor de dag te komen, is een goede voorbereiding in Nederland essentieel. Koning: “Je moet contacten leggen, regels en procedures doornemen, ervaringen met andere ondernemers uitwisselen en heel veel informatie doorspitten. Wij zetten onze kennis en netwerk in of bieden onze kennis en netwerk aan om hen daarbij te helpen.”