Hoe zien de groeivooruitzichten er uit in de handelssectoren van Nederland? Het ING Economisch Bureau onderzocht de perspectieven van groothandelaren en retailers.

De groothandel:

Het verminderen van transactiekosten door vraag en aanbod op efficiënte wijze bij elkaar te brengen is hèt bestaansrecht van de groothandel. Een goed netwerk, gecombineerd met gedegen product- en marktkennis, zijn daarbij bepalend voor het succes. “De groothandel profiteert wat dat betreft van de ontwikkeling dat bedrijven zich in toenemende mate op hun kerntaken willen concentreren”, schrijft het ING Economisch Bureau.

Om de groeiende vraag op te vangen moet de productiviteit wel verhoogd worden. Productiviteitsgroei in de groothandel moet voor het belangrijkste deel van procesvernieuwing komen. Het gaat er om voorraadmanagement en verkoopproces op een kwalitatief hoog niveau te brengen. Investeringen in ICT-systemen en magazijnautomatisering zijn hiervoor essentieel.

Economische groei en stijgende welvaart in combinatie met een groeiende bevolking creëren nieuwe afzetkansen buiten Europa. Wie zich richt op bijvoorbeeld de BRIC landen, ofwel Brazilië, Rusland, India en China, ziet een hogere omzetgroei tegemoet. Op dit moment profiteert de Nederlandse ondernemer echter alleen indirect. Dankzij onze banden met Duitsland, dat de meeste handel met deze landen heeft. Nederlandse ondernemers zouden daarom ook zelf lokaal vestigingen kunnen openen en kanalen kunnen opzetten.

De detailhandel:

Zeker door de opkomst van internet en e-commerce groeien de mogelijkheden om sneller internationaal succes te boeken in de retail. Ook de EU en het vervagen van grenzen dragen daaraan bij. Een meer internationale blik van nieuwe generaties geeft grensoverschrijdende concepten daarom absoluut meer kansen.

“Om ook over de grens succesvol te zijn is het belangrijk een internationaal aansprekend concept te hebben en de lokale vraag goed te begrijpen”, stelt het ING Economisch Bureau. “Dit kan door plaatselijke mensen in te schakelen en zo de internationale kennis te vergroten. Pas de winkelformule aan op de andere vraag van de consumenten in het betreffende land. Ook alle backoffice processen moeten gereed gemaakt worden om klaar te zijn voor internationale expansie.