Onderzoekers maken batterij die in lichaam oplost

Amerikaanse wetenschappers hebben een kleine batterij ontworpen die biologisch afbreekbaar is. Het apparaatje lost automatisch op in het menselijk lichaam.

De batterij zou kunnen worden gebruikt voor biomedische apparaten die bijvoorbeeld lichamelijke functies monitort of langzaam een medicijn vrijgeeft, meldt Nature.

De batterij is nu nog enkele kubieke centimeters groot en werkt in zijn huidige staat minstens 24 uur en is gemaakt van magnesium en ijzer, wolfraam of molybdeen. Bij lichaamstemperatuur valt hij na 11 dagen uit elkaar. Bij een hogere temperatuur duurde het nog eens 8 dagen voordat de batterij helemaal was opgelost.

De onderzoekers van de universiteit van Illinois willen de batterij nog kleiner maken. Een variant van een kwart vierkante centimer en enkele micrometers dik zou uiteindelijk in het menselijk lichaam bruikbaar moeten zijn.

Vooruitgang

Biomedisch ingenieur Jeffrey Borenstein noemt de batterij tegenover Nature een "enorme vooruitgang". Hij denkt dat de accu in combinatie met oplosbare elektronica ook op andere gebieden gevolgen kan hebben.

Bij een olieramp zou bijvoorbeeld een grote hoeveelheid sensoren in zee kunnen worden gegooid, die draadloos informatie over de waterkwaliteit doorgeven en vervolgens geheel oplossen.

DARPA, het onderzoeksinstituut van het Amerikaanse leger, zei vorig jaar al geïnteresserd te zijn in oplosbare elektronica.

Bekijk andere innovaties op het gebied van batterijen