'Strategie ING bedenkelijk'

Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit, vindt de strategie van ING om betalingsgegevens te gebruiken voor advertenties 'bedenkelijk'.

Dat zegt hij tegen NUzakelijk.

ING maakte vandaag bekend dat het klanten op basis van hun betaalgedrag wil gaan benaderen met advertenties. Een deel van de Tweede Kamer en het College Bescherming Persoonsgegevens zetten zich af tegen het plan. Volgens hen zou de privacy van cliënten worden aangetast.

Jacobs noemt het plan van de bank 'begrijpelijk maar toch verrassend'. "Je ziet dat buitenlandse bedrijven, zoals bijvoorbeeld creditcardmaatschappijen, agressief opereren bij het aanspreken van persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden. In Nederland zijn we dat minder gewend."

Volgens de hoogleraar zijn de reacties op het plan fel omdat mensen een dergelijke strategie niet verwachten van een bank.

"In Nederland hebben we de ouderwetse opvatting dat banken neutrale nutsbedrijven zijn. Zij verlenen - net als bijvoorbeeld telefoonmaatschappijen - publieke diensten. Maar banken zijn natuurlijk gewoon commerciële bedrijven."

Bedenkelijk

De strategie van ING vindt Jacobs desalniettemin bedenkelijk. "Het belangrijkste wat banken verkopen is vertrouwen. Mensen willen dat hun geld en gegevens veilig zijn. Daar tornt ING nu aan."

De bank gaf aan een opt-in te gaan hanteren, waardoor klanten zelf bepalen of ze al dan niet benaderd willen worden met aanbiedingen. Volgens Jacobs werkt dit alleen als de voorwaarden daarvan helder zijn. "Mensen moeten weten waar ze voor tekenen."

Uiteindelijk moet het publiek zelf bepalen waar voor hen de grens ligt, zegt Jacobs. "In Amerika zeggen ze: vote with your dollars. Als klanten dit echt niet willen, kunnen ze zelf naar een andere bank gaan."

Lees ook: Detailhandel ziet weinig in ING-plan | ING houdt privacygevoelige proef met klantgegevens

Lees meer over:
Tip de redactie