In de toekomst zullen er, naast de bestaande OV-chipkaart, andere vormen van betalen komen in het openbaar vervoer. Dat melden de Rotterdamse vervoerder RET en OV-chipkaart leverancier Trans Link Systems (TLS) maandag aan NU.nl.

"De OV-chipkaart zal niet verdwijnen, maar we hoeven de kaart ook niet perse in de lucht te houden", stelt RET-directeur Pedro Peters. "Je kunt denken dat je met een enkele barcode zowel kunt reizen als naar het theater kunt.”

TLS maakte eerder op de dag bekend samen met het Rotterdamse vervoersbedrijf RET te gaan experimenteren met het achteraf betalen van reizen met de OV-chipkaart. Deze stap maakt het mogelijk om ook zonder OV-chipkaart van het ov gebruik te maken. 

"De volgende stap is nu het gebruik van andere mogelijkheden om jezelf aan te melden", aldus Peters. "Bijvoorbeeld middels een mobiel, een barcode, QR-code of door contactloos betalen met de bankpas."

Met bijvoorbeeld een bankpas of een applicatie op de mobiel kunnen incidentele reizigers in de toekomst ook eenvoudig gebruik maken van het openbaar vervoer zonder een OV-chipkaart te hoeven kopen. Die kost nu 7,50 euro en moeten een minimaal saldo bevatten. Peters: "Dat is voor gezinnen niet handig."

Poortjes

De RET kijkt daarom naar uitbreidingen op de OV-poortjes. Volgens Peters vallen de kosten daarvan mee. "Je hebt het zeker niet over grote investeringen zoals bij de introductie van de OV-chipkaart."

Volgens gegevensverwerker TLS zal nog dit jaar worden begonnen met de proef met andere vormen van betalen. Het bedrijf is voorzichtiger dan Peters in het succes van andere kaarten. "De verdiensten moeten uiteindelijk uitwijzen of dit echt de moeite waard is", zegt algemeen directeur Arco Groothedde.

Minder kosten

Voor TLS is een belangrijk doel de kosten fors naar beneden te brengen. "De totale kosten liggen nu op ongeveer 15 tot 20 procent van het reisbedrijf", stelt Groothedde. "Dan heb je het snel over zo'n 500 miljoen euro."

"Over het totale systeem [TLS en de tien vervoerders - redactie] willen we dat naar beneden krijgen", vertelt Groothedde. Hij verwijst naar de Londense OV-chipkaart, de Oyster Card.

In de Britse hoofdstad wordt momenteel geëxperimenteerd met het gebruik van contactloze bankpassen. "Zij liggen op ons voor. De kosten zijn daar afgenomen 16 naar tien procent."