Speelgoedfabrikant Lego Groep heeft vorig jaar een nettowinst behaald van 820 miljoen euro, een stijging van 9 procent ten opzichte van 2012.

De omzet groeide met 10 procent tot 3,4 miljard euro. Dat maakte de Deense onderneming donderdag bekend.

Alle klassiekers, zoals Lego City en Lego Duplo, droegen bij aan de omzetstijging. Maar ook het in 2012 gelanceerde Lego Friends bleek vorig jaar een groeimotor te zijn, aldus de onderneming, die zegt ook hoge verwachtingen te hebben van het afgelopen jaar wereldwijd in de markt gezette Legends of Chima.

Lego heeft vorig jaar aanzienlijk beter gepresenteerd dan de concurrentie. Zo rapporteerde de Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel, de maker van de Barbiepoppen, een omzetgroei in 2013 van slechts 1 procent.

Het Deense concern, dat vooral in China een sterke groei doormaakt, slaagde er in minder dan 10 jaar tijd de omzet te verviervoudigen door steeds met nieuwe producten te komen. Lego verwacht de komende jaren verder te kunnen uitbreiden.

De verkoop van Lego steeg in alle grote productlijnen, zoals Duplo en Lego Technic, even sterk. Topman Jørgen Vig Knudstorp noemde de prestaties van zijn bedrijf 'erg bevredigend'.