Microchips in plaats van tulpen, dat is de boodschap van Nederland op de Hannover Messe, die van 7 tot en met 11 april wordt gehouden. Nederland is dit jaar partnerland van de toonaangevende, internationale industriebeurs.

Tijdens de beurs willen de deelnemende bedrijven bewijzen dat in Nederland hightech en creativiteit hand in hand gaan met ondernemingsgeest.

"We willen laten zien dat Nederland niet alleen een land is van tomaten en kaas, maar dat je er ook voor hightech-oplossingen moet zijn," zegt Monique van Dalen (53), sinds vorig jaar de Nederlandse ambassadeur in de Bondsrepubliek.

Volgens Van Dalen, dinsdag spreker op een preview van de Messe in de Berlijn, zijn Nederlandse prestaties op technologisch gebied bij het Duitse publiek nog onbekend. "Duitsers denken bij Nederland aan een handelsnatie. Als je vertelt hoe innovatief en flexibel Nederlandse technologiebedrijven zijn en in welke mate de grote Duitse ondernemingen gebruikmaken van Nederlandse toeleveranciers, blijken veel Duitsers dat niet te weten."

Op de Hannover Messe, die vorig jaar meer dan 220 duizend bezoekers trok afkomstig uit tientallen landen, zal de Nederlandse toeleverindustrie breed zijn vertegenwoordigd. Brainport Industries, Koninklijke Metaalunie, Mikrocentrum en NEVAT bundelden de krachten en vullen met zo'n 75 deelnemende Nederlandse bedrijven de 1250 vierkante meter van het toeleverpaviljoen.

Oplossingen

Nederland profileert zich bovendien op het thema 'Metropolitan Solutions'. "Nederlanders zijn erg goed in het bedenken van oplossingen voor problemen in de publieke ruimte," zegt Van Dalen. "Kijk bijvoorbeeld naar de verlichte fietspaden."

Het buiten de kaders denken, waar Nederlanders zich graag op beroepen, is in Duitsland, waar hiërarchieën strikter zijn, ongewoon, meent Van Dalen. "Daarin vullen beide culturen elkaar goed aan: het snelle, losse en creatieve van de Nederlanders met het serieuze en grondige van de Duitsers. Zo is de hoofddesigner van BMW een Nederlander."

De Nederlandse delegatie in het Holland Hightech House willen de aandacht vestigen op de samenwerking tussen techbedrijven en kennisinstellingen. Een mooie gelegenheid om de reputatie van Eindhoven als 'slimste regio ter wereld' over het voetlicht te brengen, vindt Van Dalen.

"Want als je dat in Duitsland vertelt, zeker als je wat dieper het land in gaat, staan ze met hun oren te klapperen. Het is eigenlijk opvallend hoe weinig wij, Duitsers en Nederlanders, werkelijk van elkaar weten."