Een ruime meerderheid van de tot Jumbo omgebouwde C1000-supermarkten boekt minder omzet dan onder de oude naam.

Dat stelt vakblad Distrifood maandag op basis van omzetcijfers. Volgens Jumbo zetten de supermarkten onder de nieuwe naam juist meer om.

Distrifood vergeleek de omzetgegevens in week vier van dit jaar met de gemiddelde omzet over de eerste helft van 2011. In vergelijking met drie jaar geleden zouden 47 van de 77 onderzochte vestigingen de oude omzetcijfers niet halen.

Sommige supermarkten zouden wekelijks tot meer dan vijftigduizend euro moeten inleveren. Bij vijfentwintig onderzochte winkels zou de omzet wel zijn toegenomen.

Appels met peren

Jumbo zegt in een schriftelijke reactie dat de cijfers niet kloppen. Volgens het bedrijf zetten de ongeveer honderd omgebouwde C1000's juist meer om dan voorheen.

Bovendien vergelijkt Distrifood volgens de supermarktketen appels met peren. "Het kan niet zo zijn dat de omzet van een specifieke week wordt vergeleken met de gemiddelde omzet van 26 weken van een andere formule, nota bene van drie jaar geleden."

Met een marktaandeel van ruim twintig procent is Jumbo na Albert Heijn het tweede supermarktconcern van Nederland. De Jumbo Groep had eind december 391 Jumbo's en 267 C1000's. De totale omzet bedroeg vorig jaar ruim zeven miljard euro.