Personeel zoeken zonder Linkedin te gebruiken, dat kan anno 2014 echt niet meer.

Dat is vandaag de boodschap op een congres over het zakelijk netwerk in Eindhoven. Het succes heeft een keerzijde: veel echte toppers keren het netwerk alweer de rug toe.

Kort voor zijn Linkedin-congres heeft Jan Willem Alphenaar nog snel twee hostesses gevonden. Via Linkedin.

"Voor korte projecten heb ik geen tijd voor het plaatsen van advertenties, een sollicitatieprocedure en screening. Op Linkedin zag ik dat een vriend van me bekend was met deze dames. Dan zit het wel goed. Het is nog goedkoper ook."

Drie miljoen

Alphenaar, expert op het gebied van zakelijk gebruik van sociale media, zweert bij werving via Linkedin. Dat heeft alleen al in Nederland zo'n vier miljoen profielen. Elk daarvan bevat interessante informatie over werkervaring, vaardigheden en ambitie. Op basis daarvan matcht Linkedin voor werkgevers vacatures aan de meest geschikte kandidaten.

"Een ontzettend krachtig wapen", zegt Geert Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, onderzoeks- en adviesbureau in arbeidscommunicatie. "Voorkeurskandidaten kun je gericht benaderen met jouw vacature. Die ziet de kandidaat als hij zelf op Linkedin kijkt, of hij krijgt een berichtje."

Werkgevers die voor 7000 euro per jaar een 'recruiter seat' kopen, kunnen zelf alle profielen doorzoeken en filteren, 277 miljoen wereldwijd. Van de mensen op LinkedIn is 80  procent niét actief op zoek naar ander werk. Waasdorp: "Die groep vind je niet zo snel via bijvoorbeeld een vacaturesite, waar vooral werkzoekenden op zitten."

Jacco Valkenburg, schrijver van het boek 'Recruitment via Linkedin', roemt de sociale component. "Je ziet als werkgever wie in jouw organisatie contact heeft met een kandidaat. Zo kun je subtiel iemand benaderen. En je kan je medewerker vragen of die ex-collega wel zo geschikt is."

Cultuur

Via Linkedin kunnen werkgevers ook aan 'employer branding' doen. '"Ze laten zien wat hun cultuur is, iets waar heel veel werkzoekenden mede op selecteren"’, zegt Lena Olivier van Linkedin. "Personeel kan daarbij helpen door via hun profiel uit te dragen hoe cool hun bedrijf is."

Olivier stimuleert bedrijven een 'talent-pijplijn' te bouwen. "Ga via Linkedin relaties aan met voor jou interessante mensen, ook al heb je daar nu geen vacatures voor. Dat doe ik als persoon ook met bedrijven als Google en Facebook. Je plant een zaadje, zodat je kunt oogsten als het nodig is."

Allemaal nuttig, vindt ook Waasdorp. Maar hij ziet ook een keerzijde aan het succes. "In met name de VS gaan veel mensen die zeer gewild zijn bij werkgevers, zoals offshore-ingenieurs, van Linkedin af. Gewoon, omdat ze anders voortdurend gespamd worden door recruiters en werkgevers."

Volgens Olivier biedt Linkedin ook daar oplossingen voor. "Gebruikers kunnen er voor kiezen om tijdelijk niet of minder benaderd te worden, of minder zichtbaar te zijn." Bedrijven en recruiters die jagen op de top van de arbeidsmarkt, rest niks anders dan 'ouderwets' de telefoon te pakken.

Waasdorp: "Dat is in de VS nu alweer twee jaar de trend en die zal ook naar hier overwaaien. Als je interessant bent, zit je immers niet meer op Linkedin. Voor de werving van de grote groep eronder blijft Linkedin nog wel even een mooi middel. Zeker als je op zoek bent naar werklozen. Die worden nu door het UWV massaal Linkedin op geholpen."