Er liggen veel kansen voor ondernemers wanneer zij het zakendoen combineren met creativiteit. Dat zegt topontwerper Marcel Wanders in een interview met NUzakelijk.nl.

"De mogelijkheden zijn wat dat betreft eindeloos", zegt Wanders.

Hij vindt het gek dat veel mensen het idee hebben dat ondernemen en creativiteit niet samengaan. "Die twee zaken staan juist dicht bij elkaar." 

Wanders is al 25 jaar vormgever en wordt gezien als een van de belangrijkste ontwerpers van dit moment. Zijn meubelen en interieurs worden in 69 landen verkocht, hij is daarmee het gezicht van Dutch Design.

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft daarom deze maand een tentoonstelling gewijd aan zijn gehele oeuvre. Onder andere de Set Shades lamp, de Knotted Chair en de New Antiques meubelen zijn onderdeel van de vierhonderd voorwerpen die tot en met 15 juni te zien zijn in de tentoonstelling Marcel Wanders: Pinned Up.

Zakelijk

Naast het creatieve vermogen om gedachten eerst op papier te zetten en vervolgens te transformeren tot een tastbaar object, is Wanders ook betrokken bij de zakelijke kant van zijn bedrijven. 

In 2001 richtte hij samen met Casper Vissers het designlabel Moooi op en runt hij een studio aan de Amsterdamse Westerstraat met vijftig werknemers.  Zijn klantenkring bestaat onder andere uit Puma, Marks & Spencer en KLM. Het streven om in 2012 een omzet van 20 miljoen euro te halen werd op 3 miljoen euro na gehaald. 

Het is dus niet zo gek dat Wanders bedrijven adviseert, al noemt hij zijn kennis ervan amateuristisch. "Ik mag hopen dat mijn ideeën er aan het eind van het jaar voor hebben gezorgd dat het iets heeft opgeleverd zodat mensen gewoon nog hun hypotheek kunnen betalen. Dat is best een verantwoordelijkheid", zegt Wanders.

Balans 

De ontwerper, die vorig jaar 50 werd, weet ook dat er een balans moet worden gevonden binnen organisaties tussen creativiteit en zakelijkheid, anders komt de stabiliteit in gevaar. "Als je creativiteit te veel zijn gang laat gaan, dan krijg je chaos. Dat moet je intomen want dat zal niet leiden tot een verbetering  van je prestaties", zegt Wanders.

Het is volgens hem de reden dat veel organisaties creativiteit geen plek geven en het eerder uitbannen, een ander uiterste. "Je ziet soms dat bedrijven hun werknemers precies vertellen wat ze moeten doen en vervolgens van ze vragen om met creatieve oplossingen te komen."

Chaos

Aan welke 'kant' Wanders staat is duidelijk. "Ik ben van de afdeling chaos", zegt hij lachend. "Bij Wanders Studio is het noodzakelijk dat we elkaar tegenwerken. Ik zeg bewust 'tegen', want doen we dat niet, loopt het uit de hand. Ieder bedrijf moet daarin zijn eigen balans vinden." 

Wat creativiteit precies is, lijkt moeilijk te definiëren. Wanders zegt het zo: "Het is een manier om vanuit vandaag naar de oplossingen voor de problemen van morgen te kijken." Dat is niet enkel een intrinsiek proces, externe invloeden en diversiteit zijn daarbij onmisbaar.

"Tolerant zijn en een open mind hebben zijn wezenlijke voorwaarden voor creativiteit. Nederland is daarin nog steeds toonaangevend. Het draait om respect voor elkaar", zegt Wanders.

Functionaliteit

Zijn eigen ontwerpen ontstaan altijd  vanuit een creatief proces, maar het mag de functionaliteit nooit overtreffen. "Het is handig als mensen niet alleen weten hoe ze iets moeten gebruiken, maar het ook een gaaf ding vinden." 

Ook daarin is het voortdurend zoeken en vinden naar een balans. Want functionaliteit is in zijn ogen iets  vanzelfsprekends en mag nooit de kwalificatie van een product zijn. "Mensen zeggen niet, dit is een goede stoel want je kunt erop zitten." Tegelijkertijd wil de ontwerper voorkomen dat mensen worden uitgesloten doordat een product enkel bestaat uit creativiteit. 

Uiteindelijk moeten zijn producten via grote organisaties en bedrijven aankomen bij het grote publiek. " Als je dat goed in de vingers hebt, dan geeft dat veel kracht en mogelijkheden", aldus Wanders.