De Olympische Winterspelen hebben de afgelopen tijd niet geleid tot een opvallende stijging van de verkoop van televisies.

Dat meldden de elektronicaketens Media Markt en BCC. Zij richten hun pijlen vooral op het WK voetbal in Brazilië later dit jaar.

Olympische Winterspelen zorgen volgens de ketens nooit voor een grote toename van de verkopen. Volgens BCC komt dit doordat de Spelen vooral een ''individuele ervaring’’ zijn, terwijl het WK voetbal vaak in grote gezelschappen wordt bekeken.

''Als Sven Kramer de 5 kilometer schaatst, dan heeft dat niet zo’n impact als wanneer Nederland tegen Spanje speelt tijdens het WK’’, zei woordvoerder Jeroen Blank.

Ook fabrikanten van elektronische apparatuur doen, volgens Blank, weinig moeite om te profiteren van de Spelen. ''Ze komen misschien met een oranje editie van een televisie of tablet, maar daar blijft het ook bij. Ze pakken wel groots uit in de aanloop naar het WK.’’

WK

Beide winkelketens zien momenteel dus geen stormloop op televisies. Wel hebben ze hoge verwachtingen voor het WK. BCC verwacht rond dat toernooi 10 tot 20 procent meer televisies te verkopen.

Media Markt gaat zelfs een stap verder. ''Als Nederland het goed doet in de poule komt er een piek in de verkoopcijfers”, aldus Ruth Leijting, woordvoerster van de Media Markt. ''Dat kan leiden tot een stijging van 30 tot 40 procent.’’

Evenementen als het WK zijn van groot belang voor de verkoop van televisies. De televisiemarkt ligt al een paar jaar nagenoeg stil, doordat er weinig technologische innovatie is en de meeste mensen inmiddels al een recent model tv hebben. Daardoor is er voorlopig geen sprake van een ''vervangingsvraag'', aldus Blank.

Hoewel televisies het meestal goed doen in een ''evenementenjaar” zal, volgens Blank, de verkoop van tablets ook verder stijgen. ''Als de televisies bezet zijn door voetballiefhebbers zal de rest zich op een andere manier moeten amuseren. Een tablet is dan een populair alternatief.’’