Youtube heeft in de afgelopen jaren meer dan 1 miljard dollar aan royalty's betaald aan artiesten die hun muziekvideo's op de site hebben staan.

Dat heeft hoofd Youtube-content Tom Pickett gezegd tijdens een conferentie in Cannes, meldt The Guardian maandag. Eerder stelde ook Spotify al dat het ruim een miljard dollar aan royalty's had betaald. 

Ondanks de mijlpaal schrijft The Guardian dat er binnen de muziekindustrie nog veel negatieve geluiden over Youtube klinken. Per geluisterd nummer verdienen artiesten veel minder aan Youtube dan aan Spotify, omdat die dienst meer verdient aan betalende gebruikers terwijl Youtube alleen advertentie-inkomsten heeft.

Spotify zegt tussen de 6.000 en 8.400 dollar per miljoen streams te betalen, terwijl dat bij videodiensten 3.000 dollar per miljoen streams is.

'Legale piraat'

Geoff Taylor, directeur van de BPI, de Britse brancheorganisatie van de platenindustrie, zegt in Cannes dat het ontbreken van een betaalde Youtube-variant een probleem is voor de industrie. "Toen ik keek naar de miljarden streams van muziekvideo's, en de ponden en centen die de industrie daaraan verdient, was dat een heel klein aantal."

Axel Dauchez, ceo van streamingdienst Deezer, noemde Youtube om die reden een "legale piraat". Anderen zijn positiever. Zo zegt Tom Silverman van het onafhankelijke label Tommy Boy dat Youtube voor velen een van de vijf belangrijkste inkomstenbronnen is. "Het is niet perfect, maar ze gaan de juiste kant op."

Taylor wil dat er een einde komt aan applicaties die video's van Youtube kunnen 'rippen', waardoor deze ook offline en zonder advertenties te bekijken zijn. "We snappen niet waarom het zo lang duurt voordat Google en Youtube hier iets aan doen."