De reclame-inkomsten van radiostations zijn vorig jaar met ruim 5 miljoen euro gestegen naar 226,8 miljoen euro. Dit is een groei van 2,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, meldde het Radio Advies Bureau (RAB) maandag.

In 2012 liepen de inkomsten uit reclame nog 6,5 procent terug.

Adverteerders besteedden in 2013 vooral meer aan zogeheten non-spotreclame. Dat is sponsoring van radioprogramma’s met het doel om de boodschap van de sponsor via die programma’s meer bekendheid te geven.

De inkomsten via deze vorm van reclame bedroegen vorig jaar een recordbedrag van 13,3 miljoen euro, een groei van 7 procent vergeleken met een jaar eerder.

Retailbranche

De retailbranche heeft afgelopen jaar het meest uitgegeven aan radio-reclame, blijkt uit cijfers van de marketingorganisatie. De branches transport en de financiële dienstverlening volgen op plaats twee en drie.

De top 5 van grootste (individuele) radioadverteerders wordt gedomineerd door vier merken uit de automotivebranche. Renault/Nissan trok het meeste geld uit voor reclame op de radio, gevolgd door Pon.

General Motors staat op de vierde plaats en Peugeot op vijf. KPN, jarenlang aanvoerder van de radioadverteerderslijst, staat nu op nummer drie. Het jaar 2013 telde in totaal 1672 radioadverteerders, waarvan 631 nieuwe adverteerders.