Bijna een op de drie webwinkels heeft nog nooit een euro winst geboekt. Ongeveer de helft zet een jaaromzet van minder dan 10.000 euro in de boeken.

Dat concludeert de expertgroep online ondernemen van onderzoeksprogramma Shopping 2020 maandag in een rapport.

Ongeveer 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met zijn webwinkel.

Na vier jaar is 41 procent van de gestarte webwinkels nog in de lucht, tegenover 59 procent van alle bedrijven.

"Vooral webwinkels jonger dan drie jaar zijn niet winstgevend; het is dan ook niet verwonderlijk dat een groot aantal het binnen vier jaar voor gezien houdt", aldus lector Online Ondernemen en voorzitter van de expertgroep Jesse Weltevreden.

Optimistisch

Ondanks de feiten zijn webwinkeleigenaren optimistisch. 51 procent acht de kans dat zijn bedrijf in 2020 nog bestaat groot tot zeer groot.

De belangrijkste uitdaging voor de internetondernemers ligt volgens het rapport tussen 2014 en 2020 in het vergroten van de winst. Daarbij hebben ze weinig behoefte aan ondersteuning. "Er heerst een sterke doe-het-zelf mentaliteit onder webwinkeliers", aldus Weltevreden.