Tot nu toe staat de deeleconomie vooral symbool als een nieuwe verworvenheid van de consument. Niets is echter minder waar: er ontstaan namelijk meer en meer applicaties die barrières binnen het bedrijfsleven doorbreken.

Wie het over de nieuwe deeleconomie heeft, praat vaak in de eerste plaats vanuit het perspectief van de particulier: die heeft door de digitalisering de kans om zijn kennis en spullen te delen met andere particulieren. Van auto’s op Autoscout, recensies op Kieskeurig.nl, reiservaringen op Zoover, huishoudelijke spullen op Peerby tot een slaapplek op AirBnB.

“Grofweg vier motivaties stimuleren dit particuliere deelgedrag”, zegt deeleconomie-expert en lezinggever Juul Martin. “Sommige mensen delen omdat ze anderen willen helpen, sommige mensen doen het vanuit duurzame motieven, anderen doen het omdat het ze geld oplevert, en er zijn mensen die graag buurtgenoten leren kennen.”

Deelgedrag binnen bedrijven

Een recent versnellende ontwikkeling is dat ook bedrijven steeds meer een deel van de deeleconomie worden. Binnen ondernemingen bestond natuurlijk altijd al kruisbestuiving, hetzij via een vergadering, informele ontmoeting of via de e-mail en chat. Maar inmiddels zijn er ook online platformen waarop directies kritische informatie, over de prestaties van hun bedrijf, met werknemers delen. Die kunnen daardoor hun werk beter uitvoeren. En er zijn werknemers die, buiten hun verantwoordelijkheden om, online kennis, vaardigheden en ook bezittingen beschikbaar stellen aan collega’s.

Martin: “Zo is de ING Bank in staat geld te besparen op zijn marketinguitgaven, omdat werknemers het leuk vinden om buiten hun reguliere werkuren logo’s te creëren voor bepaalde communicatie-uitingen. Dat is een van de klussen en vragen die worden uitgezet via CrowdSavers, een app die puur voor intern gebruik bedoeld is. Ik heb begrepen dat het initiatief erg succesvol is.”

Van werkplekken tot bulldozers

En zo zijn er nog meer voorbeelden: op Snapcar Business delen werknemers hun lease-auto met hun collega’s, op Deelstoel.nl stellen ambtenaren hun werkplek beschikbaar aan collega’s van andere vestigingen, op Speakap.nl wanen medewerkers zich op een zakelijke variant van Facebook, en via platformen als GuruScan en Ideedock kan een werknemer een vraag uitzetten naar collega’s die op een andere locatie of etage actief zijn.

“Niet al die platformen lopen al als een trein”, weet Martin. “Zo is er ook een bedrijf Floow2, dat bouwbedrijven bulldozers aan elkaar laat uitlenen, maar dat blijkt voor ondernemers, zeker voor diegenen in traditionele sectoren, vaak nog een brug te ver. Ze zien de kostenvoordelen, die ook navenant zijn, maar ze durven nog niet. Dat de trend echter onomkeerbaar is, is een feit.”

Geven en nemen

Naast de barrières die tussen particulieren en werknemers worden doorbroken, slecht de deeleconomie ook steeds meer de muur tussen consumenten en bedrijven. Dat ging van start met het verschijnsel crowdsourcing, met sites waarop burgers tegen betaling ideeën aan bedrijven leveren. Maar inmiddels steken bedrijven andersom ook de helpende hand uit naar consumenten.

“Zo heb je de site WeHelpen, waarop mensen vrijwillig hun steun aanbieden aan personen die hulpbehoevend zijn”, zegt Martin. “Dat kan om zorg gaan, maar ook om een klus als het maaien van een gazon. Dat initiatief wordt onder meer gesteund door de Rabobank.”

Niet de slag missen

Bedrijven die in de toekomst niet op de ontwikkelingen inspelen, kunnen op de lange termijn de sympathie van de werknemer of consument verliezen, waarschuwt Martin. “Denk bijvoorbeeld aan boorfabrikanten. Als je nu een boor met gps-signaal verkoopt, dan kun je een website of app bouwen waarop mensen zien waar een boor beschikbaar is. Zo wordt het interessanter om met een groep mensen tegelijk één boor aan te schaffen.”

Lange termijn initiatieven vergen wel een lange adem. Zo kan het groepsgewijs verkopen van boren op de korte termijn misschien tot omzetverlies leiden, realiseert Martin zich. “Maar als de fabrikant niet op de trend inspeelt, delen mensen uiteindelijk massaal boren op tweedehands spullen sites als Peerby.”

Juul Martin is voor dit interview als onafhankelijk expert geraadpleegd.