Volgens onderzoek van Parallels zal de markt van zakelijke diensten die volledig op internet draaien, bekend als cloud services, in 2016 twee keer zo groot zijn. Geen schokkende conclusie voor een cloud pionier als Rob Kurver. “Cloud verandert onze wereld fundamenteel.”

Kurver startte al in 2005 met Voipro, een van de eerste Nederlandse bedrijfstelefooncentrales die 100% online opereren. De dienst neemt de noodzaak weg van een eigen telefooncentrale, zorgt ervoor dat klanten op elk moment zelf hun instellingen kunnen aanpassen en maakt medewerkers eenvoudig bereikbaar op verschillende werkplekken inclusief de mobiel.

“Toch was het lastig ons in de markt te vechten”, herinnert Kurver zich. “Nog niemand binnen onze beoogde doelgroep, de middelgrote en kleine bedrijven, kende het fenomeen cloud. Ze gebruikten analoge of ISDN lijnen en traditionele telefooncentrales. Die kosten veel meer geld, maar men was er wel gewend aan.”

Jongeren

De omarming van de cloud kwam eerst van jongere consumenten. Zo zijn ze massaal Facebook gaan gebruiken. Het sociale netwerk is, zonder dat mensen erbij stil staan, een voorbeeld van een dienst die de karakteristieken van de cloud goed naar voren brengt: het draait ergens op het internet, je kunt instellingen naar eigen wens inrichten, je kunt het zowel op vaste als mobiele apparaten gebruiken en je kunt bestanden en informatie eenvoudig delen met mensen in je netwerk.

Kurver: “Voor hen is het woord cloud eigenlijk een onbekende term. Ze weten niet beter dan dat online diensten zo werken. Naast Facebook verwachten ze dezelfde prestaties van Skype, Spotify of een opslagsysteem als Google Drive.

Omarming van de cloud

Inmiddels richten echter ook veel ondernemers hun bedrijfsprocessen in de cloud: de omvang van de markt voor cloud diensten voor het Nederlandse MKB is inmiddels gegroeid tot 390 miljoen euro in 2013, zo blijkt uit cijfers van Parallels. Voipro heeft daardoor nu een omzet van meerdere miljoenen.

Toch zijn er nog branches waar de cloud nog niet is doorgedrongen. Zo draait bijvoorbeeld nog maar 10 procent van de woningcorporaties en 37 procent van de bouwsector in de cloud.

Kurver: “Traditioneel ingestelde sectoren moeten nog overstag. Neem de zorg, die kan beter en sneller presteren als het zijn bedrijfsvoering verder digitaliseert. Met een videochatdienst zouden dokters van afstand een spreekuur kunnen houden. Voordat hij het gesprek start, heeft de patiënt een bloed- en polsmeting vanaf huis met zijn praktijk gedeeld.” Ook wijst Kurver naar het ontstaan van digitale gemeentehuizen in Nederland, waar je een paspoort op afstand kan bestellen en thuis gestuurd krijgt.

Push vanuit de kosten en mobiel

Bedrijven moeten ook wel, want het gebruik van mobiele apparatuur stijgt snel. Voor cloud diensten is dat schakelen tussen vast en mobiel geen probleem. “Zie hoe essentieel dat is voor banken”, zegt Kurver. “Die kunnen er inmiddels niet meer omheen dat ze een mobiele bankierapplicatie aan de klant moeten aanbieden. En zo zal dat voor nog veel meer sectoren het geval zijn. De wereld is fundamenteel veranderd door de cloud en het gaat steeds sneller."

En het kostenplaatje van de cloud wordt ook alleen maar gunstiger, claimt Kurver. “Door schaalgrootte en concurrentie tussen grote aanbieders nemen de kosten van data en diensten in de cloud jaarlijks nog veel verder af, waardoor de voordelen voor de gebruiker steeds groter zijn. En hierdoor zijn er ook steeds meer oplossingen beschikbaar voor nieuwe bedrijven, die relatief goedkoop kunnen starten.”