Hoe belangrijk is lef tonen? NUzakelijk, uitreiker van de LEF-award tijdens Big Improvement Day 2014, vraagt het aan bekende ondernemers. Vandaag: Joop Drechsel CEO bij reisgigant BCD Group , opgericht door  John Fentener van Vlissingen.

Drechsel kwam in 2002 bij BCD terecht en werd na een jaar directeur. Eerder was hij lid van de raad van bestuur bij KPN en had hij diverse functies bij Shell, waaronder topman van Shell Taiwan.  

Wat heeft u (als directeur) gedaan waarvoor lef nodig is?
"Ik denk dat lef een hele belangrijke factor voor succes is. En zonder arrogant te willen zijn; lef heeft zeker een cruciale rol gespeeld bij mijn kleine successen in het leven. In dit verband denk ik bijvoorbeeld terug aan mijn eerste baan bij Shell als verkoper van diesel en smeermiddelen."

"Niemand zat op me te wachten, de hond blafte gevaarlijk en lef was absoluut nodig om maar zelfs uit de auto te stappen en mijn eerste 'call’ te maken. De verkoop van vervolgens mijn eerste drum olie smaakte zoet en naar meer."

Hoe belangrijk is lef om succesvol te kunnen zijn?
"Lef bestaat er in verschillende vormen. Eén vorm van lef is het durven je nek uit te steken en je persoonlijke positie op het spel te durven zetten. Dit is zo nu en dan noodzakelijk om zaken af te dwingen en 'personal commitment’ te tonen."

Wat vindt u een goed voorbeeld van lef bij anderen?
"Ik zie gelukkig veel lef om mij heen. Ralph van Hessen toonde lef met zijn wilde idee van de Big Improvement Day. Het had een fiasco kunnen worden, maar zijn heilige geloof en lef hebben dit fantastische resultaat opgeleverd."

Waar ligt bij u de grens tussen lef en roekeloosheid?
"Roekeloosheid is een vorm van domme lef. Risico's nemen hoort erbij, maar ongecalculeerde of ondoordachte risico’s zijn zeker zakelijk niet aan te raden."