De Nederlandse muziekzender Xite vult al enige jaren de leegte na The Box, TMF en, laten we eerlijk wezen, MTV. Het bedrijf heeft nu internationale groeiambities.

Xite, gelanceerd in 2008, zendt muziekvideo's uit die kijkers tegen betaling on demand kunnen aanvragen. Ook kunnen ze hun video-aanbod personaliseren, vergelijkbaar met de radio-functie in Spotify. Gebruikers kunnen ook sinds kort de clips online aanvragen via tablet of mobiel.

Bijna zes jaar na het begin van de zender is het tijd voor uitbreiding naar het buitenland. In 2011 lanceerde het bedrijf in België, maar begin 2014 moet een "belangrijk Europees land" worden veroverd, waarna de rest van Europa en de VS moet volgen. "We willen meer zijn dan een local hero", zegt CEO en oprichter Derk Nijssen.

Platenlabels

In Nederland heeft Xite een unieke positie. Er is (bijna) geen concurrentie in de markt van on demand muziekvideo's op televisie. Hoe het bedrijf zich in die positie worstelde, heeft volgens Nijssen te maken met vroege investeringen in contacten met platenlabels. 

"We hebben daarmee een positieve relatie opgebouwd. Het lastigste was echter om vanuit de muziekwereld de mores van de tv-wereld te leren." De CEO doelt op het  koppelen van de abonnementsgelden in de tv-wereld aan een ander model, namelijk dat van afrekenen per gebruik, wat in de muziekwereld geldt. "Dat regel je niet eventjes in drie maanden. Dat heeft zeker twee jaar geduurd om dat samen te verzinnen."

En daar plukt het bedrijf nu de vruchten van. Nijssen ziet Vevo als enige concurrent in de muziekvideo-branche die hij "bloedserieus" neemt. Dat bedrijf zendt clips uit, voornamelijk via YouTube. Hij verwacht dat zij snel een slag gaan maken richting televisie. "Wij gaan van een moeilijke markt (tv) naar een makkelijke markt (internet). Zij moeten dat nu andersom doen."

Gat creëren

Toen zender The Box in 2007 verdween, was de Nederlandse markt voor muziek-tv alleen nog gevuld door MTV en TMF. Laatstgenoemde ging in 2011 van de buis. Nijssen vindt dat niet zo vreemd: "Er ontstond toen geen gat waar we zijn ingestapt, we hebben juist dat gat gecreëerd." In de ogen van kabelaars als Ziggo en UPC had Xite volgens de oprichter een interessanter en moderner product dan de concurrentie. 

"Het enige probleem was dat wij nog geen echte brand hadden, we moesten het hebben van ons product en zijn features. TMF was wél een gevestigd merk, alleen hadden zij een verouderd product", zo stelt Nijssen.

Businessmodellen

Waar de ondernemer zich richt op muziekvideo, ziet hij ook een grote toekomst aan de audio-kant van online muziek. "Spin-offs van muziekstreamdiensten vind ik intrigerend. 22Tracks is een heel mooi voorbeeld, maar qua businessmodel is het misschien wat lastig."

Welke partijen het wel goed aanpakken?  "Spotify en Deezer doen het goed. Zij hebben het principe van overal toegang tot content goed begrepen. En als ik thuis even niet weet wat ik wil luisteren, zet ik de radio-functie van Spotify aan. Zo'n gidsfunctie gaat ongelooflijk belangrijk worden."