Het slot moet van Rotterdam The Hague Airport af. Er kunnen zeker nog 15 vaste bestemmingen bijkomen om daarmee de economie voor Nederland verder te stimuleren.

Bij het bedrijfsleven is veel vraag naar nieuwe bestemmingen. Dat zei directeur Bert Mooren van VNO/NCW West donderdag.

De belangenorganisatie voor het bedrijfsleven wil een lobby naar de Tweede Kamer opzetten om de huidige milieuvergunning voor het vliegveld in Rotterdam aangepast te krijgen. Volgens Mooren is uitbreiding van groot economisch belang en kan die zonder het aanleggen van een tweede baan en veel meer geluidsoverlast.

Ook al nam het aantal klachten over vliegtuiglawaai afgelopen jaar met ruim 40 procent toe, meldt de milieudienst DCMR, Mooren denkt dat door de innovaties in de vliegtuigindustrie met minder lawaai kan worden gevlogen. "Bovendien is het vliegveld zich zeer bewust van de omgeving en worden met vliegtuigmaatschappijen strakke afspraken gemaakt om niet met 'lawaaiknallers' naar Rotterdam te komen", aldus Mooren.

De Rotterdamse afdeling van GroenLinks is tegen de uitbreiding van het vliegveld. De partij wil dat de gemeente een stokje steekt voor die plannen.

Het aantal passagiers steeg dit jaar van 1,2 miljoen naar 1,5 miljoen. Het aantal klachten over geluidsoverlast steeg mee van 3400 naar ruim 5100, aldus GroenLinks.