'Voor uitbreiding heb je brutaliteit nodig'

Hoe belangrijk is lef tonen? NUzakelijk, uitreiker van de LEF-award tijdens Big Improvement Day 2014, vraagt het aan bekende ondernemers. 

In deze aflevering: Martien de Groene, CEO van het vastgoedbedrijf De Groene Groep.

De Groene is een van de mannen van het eerste uur bij de Big Improvement Day. "Als alternatief voor Prinsjesdag vonden wij dit ludiek", vertelt hij.

Het evenement moest een tegenwicht bieden aan het slechte humeur dat in zijn ogen Nederland in zijn greep hield.

"Vijf jaar geleden zaten we in een depressieve toestand met pessimisme, achteruitgang en achterstand. Om toch onze kwaliteiten te benadrukken is de Big Improvement Day er gekomen", zegt De Groene.

Het idee is om zo het ondernemerschap te steunen en optimistisch te zijn over de kansen van Nederland.

Wat heb jij als ondernemer gedaan waarbij je lef nodig had?

"Je hebt überhaupt lef als je een onderneming start. Bij iedere stap die je zet om uit te breiden, heb je brutaliteit en zelfvertrouwen nodig. Vastgoed is de afgelopen jaren een dramatische sector geworden, ook bij mij was het een kaalslag. Toch heb ik twee nieuwe bedrijven gestart waar beide tien werknemers werken.

Een deel van mijn eigen gebouwen stonden leeg. Ik kon of wachten totdat er huurders inkwamen, of verbouwen zodat je er op een flexibele manier gebruik van kunt maken.

Daar is veel meer vraag naar in deze tijd. Bedrijven of zelfstandigen kunnen bijvoorbeeld ruimte huren voor een week. Je zorgt zo voor meer reuring in zo'n pand, we bieden ook extra services aan zoals catering." 

Hoe belangrijk is lef om succesvol te kunnen zijn?

"Lef is een voorwaarde om succesvol te zijn. Met een initiatief zonder lef, krijg je ook een gemiddeld resultaat. Zonder lef kom je niet tot bovengemiddelde prestaties waardoor je initiatieven uiteindelijk kunnen verdwijnen. Je kunt verder springen dan je in gedachten voor mogelijk hebt. Probeer dat dan ook."

Waar ligt bij jou de grens tussen lef en roekeloosheid? Of horen die zaken bij elkaar?

"Dat is moeilijk te zeggen. Je berekent dingen van te voren natuurlijk, maar het resultaat kan altijd mee- of tegenvallen. Dat iets helemaal niks is, komt eigenlijk niet vaak voor.  Uiteindelijk kom je alleen te weten of iets wel of niet goed uitpakt door het gewoon te doen."

Wat vind jij een goed voorbeeld van lef bij iemand anders?

"Ik vind dat je dingen moet doen die dichtbij je staan en waar je al goed in bent. Ik denk daarbij aan BCD Holdings van John Fentener van Vlissingen.

Een gigantische reisorganisatie die niet alleen groot is in business to business, maar ook het online vliegreizen aanbieden tot een enorm succes heeft weten te maken. Iedereen kent cheaptickets.nl en vliegwinkel.nl, beide onderdeel van BCD Holdings.

Zij spelen daarmee in op de ontwikkeling van de markt, steeds meer mensen willen vanuit hun stoel een vakantie boeken. Dat is nu allemaal normaal, maar tien jaar geleden was dat heel ingewikkeld."  

Lees hier de andere interviews

Lees meer over:
Tip de redactie