Het economisch effect van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle valt nog tegen. Nieuwe bedrijvigheid rond de spoorverbinding is nog niet op gang gekomen en de werkloosheid in het omliggende gebied is met minstens 25 procent gestegen in plaats van gedaald.

Maar mensen die met de Hanzelijn reizen, zijn wel tevreden over comfort en betrouwbaarheid.

Dat blijkt uit onderzoeken van Hogeschool Windesheim, die vrijdag zijn gepresenteerd. Koningin Beatrix opende de Hanzelijn precies één jaar geleden. De aanleg van het vijftig kilometer lange spoortraject met tunnel en brug kostte bijna 1 miljard euro.

De economische crisis zit de Hanzelijn flink dwars, stellen de onderzoekers. Het aantal arbeidsplaatsen dat door de spoorverbinding binnen een redelijk bereik van de aanwonenden kwam, is met meer dan 200 procent gestegen, maar desondanks nam de werkloosheid in Flevoland en de Kop van Overijssel fors toe.

Investeren

Gemeenten langs de spoorlijn hebben fiks geïnvesteerd in de aanleg van bedrijventerreinen, die ook meer werk zouden opleveren. Maar die terreinen zijn nog vrijwel helemaal leeg.

In Kampen en Dronten worden de plannen voor de ontwikkeling van bedrijvigheid geheel herzien. Toen de bouw van de Hanzelijn in 2007 startte, was dat volgens de onderzoekers nog niet te voorzien.

Het aantal in- en uitstappers op de nieuwe stations in Dronten en Kampen blijft met duizenden achter bij de verwachting. De meeste reizigers gebruiken de trein om in een andere plaats te gaan winkelen. Daarna komt familiebezoek en pas op de derde plaats woon-werkverkeer.