'Je moet groot durven denken'

Hoe belangrijk is lef tonen? NUzakelijk, uitreiker van de LEF-award tijdens Big Improvement Day 2014, vraagt het aan bekende ondernemers.

In deze aflevering: Pieter Zwart, CEO en medeoprichter van Coolblue.

Coolblue bestaat voor het einde van dit jaar uit meer dan driehonderd webwinkels, daarnaast heeft het bedrijf zeven fysieke winkels.

Het verhaal van Coolblue leest als een jongensboek. Drie vrienden besluiten tijdens hun studie bedrijfskunde een webwinkel te starten vanuit hun studentenkamer.

"We hebben onszelf twee doelen gesteld. Het eerste doel was miljonair worden en het tweede doel was een voorbeeldbedrijf maken voor andere organisaties op het gebied van klantgericht ondernemen. Daar zijn we de volgende dag maar mee begonnen."

Wat heeft u als ondernemer gedaan waarvoor lef nodig is?

"Wat is lef hebben? Is lef over je angst heen gaan? Natuurlijk heb ik wel een paar voorbeelden van dingen waarvan ik onzeker was over de uitkomst, maar ik weet niet of het handig is om dat te noemen. De meeste succesvolle ondernemers hebben paranoïde trekjes gecombineerd met grenzeloze ambitie. Altijd bezig om risico's en angst te managen, binnen een groot genoeg denkkader.

Bij Coolblue zijn we gewend om heel veel dingen te proberen. We doen vaak maar kleine stapjes, maar wel veel tegelijk en heel snel. We rationaliseren en meten dingen. We geloven in snelle, maar beheerste groei. Het lijkt op een gecontroleerde explosie."

Hoe belangrijk is lef om succesvol te kunnen zijn?

"Je moet groot genoeg durven te denken. Dat is de eerste drempel waar mensen overheen moeten. Veel mensen denken dat ze dingen niet kunnen, maar ze hebben het vaak niet geprobeerd. Dus waarom geloof je dat? Als ondernemer heb je vooral doorzettingsvermogen en discipline nodig."

Waar ligt bij u de grens tussen lef en roekeloosheid?

"Er is een groot verschil tussen lef en roekeloosheid. In de ogen van degene die risico’s neemt, zijn het hele verantwoorde risico’s. Een goede ondernemer heeft erover nagedacht en een plan gemaakt."

Wat vindt u een goed voorbeeld van lef bij iemand anders?

"De mannen van Booking.com: Van oorsprong een Nederlandse onderneming uitgegroeid tot marktleider wereldwijd. Misschien wel het mooiste bedrijf dat na de Tweede Wereldoorlog in Nederland is gebouwd, qua omvang en winstgevendheid."

Lees alle interviews over de LEF-awards

Lees meer over:
Tip de redactie