Sinterklaas koopt meer bij webwinkels

Sinterklaas schaft zijn cadeaus steeds vaker aan via internet. De webwinkels hebben in de weken voor pakjesavond bijna de helft meer omzet geboekt door onlineaankopen.

Dat blijkt woensdag uit onderzoek door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org onder circa 2000 webwinkels.

Tussen 1 november en 5 december gaat het om een extra omzet van 225 miljoen. Dat is 45 miljoen (47 procent) bovenop de gemiddelde weekomzet van andere weken in dit jaar. Vorig jaar was nog sprake van 42 procent aan extra weekomzet.

''Consumenten kopen tegenwoordig soms wel bij 4, 5 of 6 webwinkels. Ook zijn veel mensen al begin november begonnen met hun aankopen en liggen de bedragen per bestelling hoger'', zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ''Vooral elektronische gadgets worden steeds populairder.''

Furby

De meest verkochte artikelen zijn onder meer de LEGO trein, het Playmobil Winkelcentrum, de Playstation 4, games en de Furby. Ook tablets, smartphones en space scooters doen het goed.

De gemiddelde onlineweekomzet tijdens de periode voor sinterklaas komt uit op 140 miljoen euro. PostNL bezorgt 45 procent meer pakketten ten opzichte van een gemiddelde week. Het postbedrijf was ook bij het onderzoek betrokken.

Sinterklaas is nog steeds het grootste onlinepakjesfeest in de decembermaand. Bijna een derde van de webretailers verwacht wel dat de consument in de toekomst meer geld zal uitgeven aan kerstcadeaus.

Kerst

Volgens Jongen duurt het nog even voor kerst de viering van de goedheiligman heeft ingehaald. Mocht dat gebeuren dan zal er bovendien eerder sprake zijn van twee grote pakjesfeesten, dan dat er één van beiden wegvalt.

''De onlineverkopen met kerst zijn de afgelopen jaren harder gegroeid dan die van Sinterklaas. Maar de omzet voor 5 december vertoont, zo blijkt uit de cijfers, ook alleen maar groei.'' Vlak voor kerst maakt Thuiswinkel.org de prognose voor onlinekerstverkopen bekend.

Lees meer over:
Tip de redactie