RBS faalde op 'cyber monday'

Veel klanten van Royal Bank of Scotland (RBS) hebben maandag door een ict-probleem een paar uur niet online kunnen betalen.

Hierdoor viel 'cyber monday', de dag waarop veel webwinkels in Engeland en Amerika kerstcadeaus in de verkoop gooien, voor hen in het water.

Topman Ross McEwan van RBS heeft dinsdag excuses aangeboden voor de storing. Hoeveel klanten precies last hadden van de storing heeft de grotendeels genationaliseerde bank niet bekendgemaakt.

"De storing van afgelopen avond was onacceptabel", zei de dit jaar aangetreden topman. "Gisteren was een belangrijke koopdag en we hebben veel te veel van onze klanten in de steek gelaten."

Storing

McEwan wijt de storing aan de gebrekkige investeringen van de bank. "Al decennia lang investeert RBS niet fatsoenlijk in zijn systemen. We moeten nu onze klanten weer centraal gaan stellen."

RBS heeft al vaker te kampen gehad met technische problemen. Afgelopen jaar moest de bank 175 miljoen pond (ruim 210 miljoen euro) aan compensatie uitkeren aan klanten die door een verkeerd gelopen software-update niet meer bij hun geld konden.

Lees meer over:
Tip de redactie