Kerstpakketten lijden niet onder crisis

Bedrijven mogen hun hand dan nog altijd stevig op de knip houden, op kerstpakketten wordt vooralsnog amper bezuinigd.

Ook dit jaar geeft het bedrijfsleven weer voor een kleine tweehonderd miljoen euro uit aan grote kartonnen dozen vol koekjes, flessen wijn en chips. Dat is althans de verwachting van het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten.

De markt voor kerstpakketten is daarmee slechts een fractie kleiner dan vorig jaar. In totaal krijgen ongeveer 4,5 miljoen werknemers dit jaar een presentje in aanloop naar de kerstdagen, zo denkt het voorlichtingsbureau. Vooral het 'traditionele kerstpakket' - een mand vol luxueuze etenswaren - wint weer stevig aan terrein.

"Steeds meer bedrijven kiezen voor een kerstpakket met voeding, de 'roots' van het kerstpakket", vertelt een woordvoerder van groothandelsketen Makro, die dit jaar ongeveer 1,4 miljoen pakketten verwacht te verkopen. "Die groei is dit jaar zelfs nog sterker dan voorgaande jaren. Vooral wijn, chocola en chips zijn erg populaire producten."

Voedselpakketten

Ook Bart Poierrié, directeur van webwinkel kerstpakketten.nl, ziet de vraag naar de voedselpakketten toenemen. "Mensen denken: we hebben het momenteel al zwaar genoeg, dus doe mij maar wat lekkers op tafel", legt hij uit. "Sommige van hen bestellen prachtige luxepakketten, terwijl anderen dit jaar liever zo veel mogelijk producten krijgen."

Poierrié verkoopt jaarlijks 'vele honderdduizenden' kerstpakketten. Nog steeds zijn er ook veel bedrijven die voor een niet-eetbaar kerstcadeau kiezen. Zo was vorig jaar de pizzamaker razend populair en kiezen werkgevers dit jaar veel voor een luxe trolleykoffer. Maar dergelijke cadeaus moeten onmiskenbaar terrein prijsgeven op de mand vol 'voedingsproducten in een kerstwikkel'.

Goede doelenpakket

Het 'goede doelenpakket' - een cadeaucheque die werknemers aan een goed doel naar keuze kunnen schenken - vindt bijvoorbeeld eveneens veel minder aftrek. "Mensen hebben daar hun buik een beetje vol van na schandalen zoals bij Alpe d'Huzes", zegt Poierrié, verwijzend naar het gesjoemel met declaraties bij de organisatie van de fietstocht.

Om in de grote vraag naar chique etenspakketten te kunnen voorzien, is het zowel bij Poierrié als bij de Makro momenteel een drukte van jewelste. De groothandelsketen begint vaak zelfs al honderd dagen voor kerst met het samenstellen van kerstpakketten en neemt in die periode ook extra personeel aan.

"Maar eigenlijk zijn we er al het hele jaar mee bezig", aldus de zegsman. "Na kerst werken wij al weer aan de pakketten voor een jaar later. Dat is zorgvuldig plannen, want het is een hele kunst om al die pakketten ruim op tijd naar alle verschillende klanten te versturen."

Dat bedrijven ondanks de almaar teruglopende uitgaven nog altijd geld en moeite steken in het samenstellen van een fraai kerstpakket, vindt de zegsman van de Makro logisch. "In economisch moeilijke tijden investeren bedrijven extra in het onderhouden van relaties", stelt hij. "Daarom kiezen ze ervoor om hun waardering voor werknemers uit te drukken in een kerstpakket."

Lees meer over:
Tip de redactie