‘Bedrijven belonen mensen onvoldoende'

Veel organisaties dagen hun medewerkers en doelgroep onvoldoende uit. Dat claimt Guido Cramer van Fanminds, een bureau dat spelelementen in het bedrijfsleven aanbrengt.  

Als mensen spelletjes spelen, komt het kind in hen vanzelf naar boven. Guido Cramer liet tijdens de Week van de Ondernemer foto’s zien van volwassenen die in een spelletje opgaan. “We zien emoties als opwinding, vreugde en getergdheid. Dat komt door twee basiselementen die in bijna elk spel wel terugkomen: uitdaging en beloning. Daar zijn mensen verslaafd aan.”

Uitdagingen zoeken

Uitdagingen die gekoppeld zijn aan beloningen zorgen ervoor dat mensen gedreven raken om ergens bekwaam in te worden. Maar in het dagelijks leven bestaan er veel routinematigheden waarin die elementen vaak ontbreken, stelt Cramer. Resultaat: ongemotiveerd gedrag. “Dat is dodelijk voor het resultaat. Je moet manieren vinden om dan toch uitdagingen te vinden.”

Loterij

Cramer haalt een voorbeeld aan waarbij snelheidsovertreders dankzij een beloningssysteem in gehoorzame burgers veranderen. In Zweden heeft de overheid een loterijtrekking ingevoerd voor automobilisten die zich op snelwegen nabij Stockholm aan de limiet houden. Cramer: “Daarbij maken ze een kans om de bedragen die de snelheidsovertreders hebben moeten betalen, in één klap te winnen. Gevolg is dat het aantal snelheidsovertredingen met 60 procent is teruggelopen.”

Online veilingmodel

In het bedrijfsleven kan onder meer de klant met een spelelement gestrikt worden. Een van de meest geslaagde modellen is volgens Cramer de online veiling. “Neem nu een site als iBood. Daar bieden ze elke 24 uur één product met korting aan. Omdat die aanbieding een dag geldig is, gaat er een stimulerende werking vanuit. Soms heb je nog minder tijd en zie je als bezoeker een balkje met zwaailichten. Je realiseert je dat als de lichten uit zijn, de aanbieding voorbij is.”

Credits

Ook is gamification een goede strategie om de relaties met klanten te verbeteren. Dat kan zelfs in branches die ver van entertainment afstaan, zegt Cramer. “Zo is er een boekhoudbedrijf dat met credits werkt. Het wilde wat doen aan het feit dat klanten continu te laat de cijfers inleverden, met stress bij zowel de klant als de accountants tot gevolg. Het deed dat met de invoering van credits, waarmee je aanvullende diensten zoals juridisch advies kon ontvangen, als je maar op tijd je cijfers inlevert.”

Competities

En dan is er nog het voorbeeld van het Amerikaanse bedrijf Nextjump: dat laat volgens Cramer perfect zien hoe je de teamspirit met spelelementen kan verbeteren. “Toen het bedrijf tien jaar bestond en 125 werknemers rijk was, merkte de baas dat de boel inkakte en de verzuimcijfers stegen. Zijn eerste zet was het weggeven van fitnessabonnementen aan al zijn medewerkers, maar dat werkte niet echt. Vervolgens voerde hij sportcompetities tussen afdelingen in. Dat hielp wel, want niemand wil zichzelf onderaan een ranglijst terugzien.”

Tip de redactie