Samsung geeft 14 miljard dollar uit aan marketing

Samsung geeft steeds meer uit aan marketing. Het bedrag groeit dit jaar naar 14 miljard dollar (10,3 miljard euro).

Daarmee geeft het Zuid-Koreaanse bedrijf 5,4 procent van de totale omzet uit aan advertenties en marketing, zo meldt Reuters.

Dat percentage is het hoogste van de twintig grootste bedrijven ter wereld. Apple geeft 0,6 procent van de omzet uit aan marketing en General Motors spendeert zo'n 3,5 procent.

De marketinguitgave van Samsung groeit de afgelopen jaren licht, maar maakt dit jaar een sprong. Zo zou het bedrijf in 2011 ongeveer 11 miljard dollar hebben uitgegeven en in 2012 bijna 12 miljard. Vorig jaar werd bovendien voor het eerst in drie jaar meer uitgegeven aan marketing dan aan onderzoek en ontwikkeling.

Inmiddels staat de teller dus op 14 miljard dollar voor 2013. Reuters merkt op dat dat meer is dan het bedrag dat Google voor de overname van Motorola heeft betaald. Die overname kostte de zoekgigant 12,5 miljard dollar.

Kritiek

Analisten plaatsen in het bericht van Reuters vraagtekens bij de marketinguitgaven van Samsung. Zo zou het op lange termijn niet rendabel zijn. Ook wordt verwezen naar recente kritiek op bepaalde marketinguitingen van het bedrijf.

Aan de andere kant heeft Samsung mede vanwege de enorme bedragen die het uitgeeft aan reclame de koppositie op de smartphonemarkt in handen. Het verkoopt verreweg de meeste telefoons.

Hoeveel telefoons verkoopt Samsung precies?

Wat zijn de populairste Samsung-toestellen?

Lees meer over:
Tip de redactie