Hoe belangrijk is lef tonen? NUzakelijk, uitreiker van de LEF-award tijdens Big Improvement Day 2014, vraagt het aan bekende ondernemers.

In deze aflevering: Harry Starren, expert op het gebied van leiderschap en ondernemen en voormalig directeur van De Baak en VNO-NCW.

Wat heb jij als ondernemer gedaan waarbij je lef nodig had?
"Ik heb voor de Baak ooit een landgoed gekocht toen het investeren in zulk onroerend goed uit de mode was. Het gold als een groot risico. Ik zag het als een kans en kon waarmaken dat bij een bepaalde aanpak de risico's beperkt waren en de voordelen opwogen tegen de nadelen."

 Hoe belangrijk is lef om succesvol te kunnen zijn?
"Vergelijk het met bergbeklimmen: je moet het durven, maar er ook over nadenken. Iedereen is gefocust op de top. Maar goede bergbeklimmers weten dat dat maar de helft van het verhaal is. Je moet ook weer behouden terugkeren. Als ondernemer moet je verder kijken dan het puntje van de ijsberg."

Wat vind jij een goed voorbeeld van lef bij iemand anders?
"Een mooi voorbeeld vind ik het verhaal van Joop van den Ende en John de Mol. Bij Van den Ende ging het fout toen hij volledig inzette op TV10.  Een zelfde scenario zag je bij De Mol met Sport 7 en Talpa. Ondanks die grote missers bleven ze grote ondernemers door uit te gaan van hun eigen kracht en daarin gecalculeerde risico’s te nemen."

"Joop van den Ende produceert musicals, die in het buitenland reeds succesvol waren, voor de Nederlandse en Duitse markt. John de Mol bedenkt nu internationale formats en test ze in Nederland. Dat zijn voorbeelden van slimme risicoreducties."

Waar ligt bij jou de grens tussen lef en roekeloosheid? Of horen die zaken bij elkaar?
"Ondernemen wordt altijd geassocieerd met risico nemen. Dat is juist. Maar dat betekent niet dat ondernemers van risico houden. Goede ondernemers calculeren risico’s in, bedenken oplossingen nog voor ze problemen hebben. Ze kunnen denken in scenario's. Richard Branson kocht zijn eerste vliegtuig ooit onder de voorwaarde dat hij het voor hetzelfde bedrag kon terugverkopen als Virgin Airways geen succes zou worden."